Løb

Sådan bliver du klar til halvmaraton

Er du allerede en garvet løber? Her kan du få fat i Marathonsport's halvmaraton-program for øvede løbere

Du er allerede en garvet løber, men vil gerne kunne præstere at løbe et halvmaraton. Nu skal du for alvor tage din træning seriøst og implementere flere intervaller og tempoløb. Du kommer naturligvis også til at løbe længere i træningen, men selv om du skal løbe et halvmaraton, er det ikke ensbetydende med, at du også skal kunne løbe så langt i træningen. I øvrigt skal du holde dig fra de lange distancer lige op til løbet.

 

Huskeliste til halvmaraton

Beskyt dig selv
Når du løber langt, er det sandsynligt, at tøjet begynder at gnave. Smør dig evt. med BodyGlide® i bh-kanten, inden du begiver dig af sted på løbeturen.
 
Køb kvalitetstøj
Når du skal løbe langt, er det vigtigt, at du føler dig godt tilpas. Sørg for, at tøjet er svedtransporterende og evt. vandtæt – og at du ikke har det for varmt på den lange tur.
 
Husk sukkeret
Dine sukkerdepoter er udtømt efter halvanden time, og derfor er det vigtigt, du har lidt sukker med på vejen – enten i form af gel eller energidrik. Og husk også vandet.
 
Køb nye sko – ofte
Et par løbesko er brugt op efter et år, hvor du løber 20 kilometer pr. uge. Træner du til halvmaraton, vil dine sko derfor blive slidt op relativt hurtigt. En god grund til at købe nyt.
 
Læs mere om: