Løb

Ømme muskler skal ikke løbes væk

af Anne Blume Futtrup 29. oktober 2012
Foto: All Over/Panthermedia
Følelsen af stive lægge og ømme mavemuskler er en forsikring om, at kroppen er blevet brugt grundigt under træningen. Ømheden er ofte værst på andendagen, og hvis man skal have det optimale ud af sin træning, skal kroppen have fred indtil den er klar til nye udfordringer

Ømhed skal løbes væk, vil nogle måske sige - men faktisk så kan træning af ømme muskler ikke bare underminere den seneste workout, det kan også give deciderede skader.Den ømhed, man har i kroppen efter en god omgang træning, er resultatet af mikroskopiske brud i muskelfibrene, der er blevet udsat for intens aktivitet, de ikke er vant til. Tilstanden kaldes DOMS (delayed onset muscle soreness) og varer typisk 24-48 timer efter træningen.Ømheden giver én følelsen af at have udrettet noget, og har man blod på tanden, kan man fristes til at træne mere, nu man er så godt i gang.Få idéer til varieret og skånsom løbetræning>>Varm grundigt opI stedet for at kaste sig ud i halsbrækkende forsøg på at overgå sig selv skal man dog huske på, at smerten ikke er udtryk for svaghed, men tværtimod på, at musklerne er blevet presset hårdere end normalt, og at kroppen har brug for lidt tid til at komme sig.Når muskelfibrene genopbygger sig selv, bliver de stærkere. Forstyrrer man dem imidlertid i processen, kan det gå galt. Man kan let komme til at skade sig selv, og i bedste fald bliver træningen mindre effektiv. Hvis det er svært at holde pause fra træningen, så arbejd med andre muskelgrupper end dem, der gør ondt, og træn ikke helt så hårdt. Husk også altid at varme grundigt op.Sådan behandler du dine løbesmerter>>Kolde badeMan kan sagtens træne effektivt uden at få ømme muskler bagefter, så det er absolut ikke et must, at man skal kravle ud af sengen, et par dage efter at man har dyrket motion. Følger man for eksempel et løbeprogram, så skulle det gerne gå så gradvist, at man ikke oplever nævneværdig ømhed undervejs. Og jo mere veltrænet man er, jo mindre øm bliver man - hvis man vel at mærke bruger de sædvanlige muskler.Er man vant til at løbe, kan man godt løbe en lang tur uden at mærke det dagen efter. Til gengæld kan man få ondt efter at have slået græsset eller vasket vinduer, fordi man bruger nogle andre muskler end vanligt.Det kan også lade sig gøre at forebygge stive lemmer og ømme muskler. Kolde bade er et godt middel, og selv om det måske er lidt kedeligt, så skal man huske på, at grundig udstrækning er lige så vigtigt som opvarmningen.Gratis sunde tips på Facebook?Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? FEMINA er gået sammen med SØNDAG, ELLE, Q og Mad & Bolig om sundhedsgruppen Sunde Tips Hver Dag. Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.