Krop & velvære

Vinterbadning - kan varmt anbefales

Der findes to slags mennesker i verden. Dem, der løber skrigende bort, og dem, der hopper hylende i det store kolde vinterbad. Ta’ springet og boost og glæd dit helbred



Hvis du er klar til det kolde gys, så gælder følgende: Ikke tænke, ikke mærke - bare gør et stort, hjerteskærende spring ud i ishavet. Et par hidsige svømmetag, og så rejser kroppen sig op af sig selv. Som et vanduhyre, en lyserød, gispende viking.

11.000 vinterbadere i Danmark
Går vi ikke meget mere end et par årtier tilbage, var vinterbadere nogle seje, tykhudede og lidt sære personer med en gennemsnitsalder på et godt stykke over de 40. I dag ser man vinterbadere i alle aldre, og statistikken viser, at der i dag findes 11.000 registrerede vinterbadere i Danmark og et nogenlunde lige så stort antal glade amatører.

Du kan bremse de aftryk, tidens tand sætter på dig. Her får du seks tips til den daglige hudpleje

Vinterbadere bliver sjældent forkølede
Bliver man sund af at vinterbade, eller vinterbader man, fordi man er sund? Det står ikke helt klart, men de fleste fagfolk er enige om, at det kolde gys sætter fart i blodomløb og hormoner. Desuden medfører den momentane kuldepåvirkning en chok-agtig stressbelastning af kroppen, som ligefrem skyller adrenalin- og noradrenalin-hormonerne ud i blodet, hvorefter endorfinerne rykker ind og får roen til at bruse gennem kroppen. Forskning tyder også på, at kuldepåvirkningen øger fedtforbrændingen og giver en bedre håndtering af blodsukker-insulin-balancen.
Den vigtigste, positive effekt ved jævnlig vinterbadning er vel nok, at temperaturreguleringen generelt forbedres. Blodgennemstrømningen i de små blodkar bliver kraftigere. De fleste vinterbadere skriver gerne under på, at de sjældent fryser og aldrig er forkølede.


Kom godt i gang med vinterbadning

De fleste vinterbadere dypper sig i 20-30 sekunder. De sejeste svømmer lidt rundt og tager fem-seks svømmetag. Den sejeste af alle er englænderen Lewis Gordon Pugh, som vistnok har svømmet i 30 minutter.

Påklædningen dikterer så lidt som muligt - men brug gerne badesko til glatte badebroer og stenet bund.

Bad ikke alene. Man kan få kuldechok, især hvis man er nybegynder. Derfor er det en god idé at være sammen med andre og kun gå ud, hvor man kan bunde.

Har du svage nyrer eller tendens til underlivsbetændelse, frarådes man at dyrke vinterbadning.

Mange sværger til vinterbadeklubberne. Dem er der ca. 50-60 af spredt over hele landet. En stor del af dem er løst organiserede i foreningen VIFU - Vinterbadeklubbernes Fællesudvalg. Klik ind på vinterbadning.dk og find den nærmeste klub.

Hvad kan man selv gøre for at forebygge forkølelse? Vi giver dig 5 tips der kan hjælpe dig mod forkølelse

Læs mere om: