b-menneske
Krop & velvære

Test: Er du A eller B-menneske?

Springer du ud af sengen fyldt med energi, så snart den mindste solstråle strejfer dine vinduer? Eller er det en evig kamp at komme op i hverdagene, når vækkeuret ringer alt, alt for tidligt? Alt efter om du er A- eller B-menneske, kan du tilrettelægge din hverdag, så den passer bedst mulig til din døgnrytme

Den nye bog ”Jeg er B-menneske” er forfatter Camilla Krings kampskrift for et samfund, der også er tilpasset B-menneskers døgnrytme. Hun mener, at selv om der er færre A-mennesker end B-ditto, har A’erne en konkurrencefordel i vores samfund – fordi netop deres døgnrytme passer med skole- og arbejdstider. I bogen kan du se, om du er A- eller B-menneske, blive klogere på, hvorfor der er flest B-mennesker i dag, og hvorfor det kan være usundt at være B-menneske i et A-samfund. Her kan du se B-menneskers karakteristika – og forslag til, hvordan du kan tilrettelægge dit arbejde bedst muligt.

Som B-menneske kan du hurtigt komme til at sove for lidt. Se 7 tegn på, du mangler søvn, her

Hvis du er B-menneske ...

•• Får du ofte for lidt søvn på arbejdsdage, da børnehaver, skoler og de fleste arbejdspladser primært understøtter 8-16-rytmen.

•• Kommer du ofte for sent i seng og tvinges til at stå tidligt op. B-mennesket skubber derfor typisk et søvnpres foran sig og sover som regel mere i weekenden.

•• Har du en lavere kropstemperatur end A-mennesker om morgenen. Derfor tager det længere tid for dig at vågne.

•• Føler du dig ofte først rigtig frisk efter kl. 10 om formiddagen.

•• Trives du med at arbejde om aftenen.

Derfor betyder søvn alt for din sundhed

Sådan kan du tilrettelægge dit arbejde som B-menneske

•• Prioritér en rolig morgenstund, hvis du har mulighed for det.

•• Løs dine vigtigste og mest komplicerede arbejdsopgaver om eftermiddagen eller aftenen.

•• Drik kaffe morgen og formiddag. Undgå at drikke kaffe eftermiddag og aften.

•• Motionér og vær fysisk aktiv eftermiddag eller aften.

•• Sluk computeren, mindst en time før du skal sove.

 

Hvis du er A-menneske ...

•• Vågner du tidligt hver morgen – også i weekenden.

•• Har du dagens bedste energi, lige når du vågner.

•• Føler du dig ofte træt efter kl. 20.

•• Sover du ofte for lidt i weekenden, da dine B-menneskevenner holder dig vågen til sent.

•• Trives du med at arbejde om morgenen.

Sex uden orgasme kan faktisk ødelægge din søvn

Sådan kan du tilrettelægge dit arbejde som A-menneske

•• Løs dine vigtigste og mest komplicerede arbejdsopgaver om morgenen eller formiddagen. Og lad være med at bruge tiden på e-mails om morgenen.

•• Motionér og vær fysisk aktiv om morgenen.

•• Drik ikke kaffe om morgenen.

•• Prioritér en rolig aftenstund. Lad være med at arbejde om aftenen.

•• Lyt til din rytme. Gå tidligt i seng – også selv om klokken kun er 20.30.

•• Sociale aktiviteter kan godt foregå i dagstiden. Prøv at mødes med venner eller gå i biografen om eftermiddagen.

 

 

 

 

 

"Jeg er B-menneske"  af Camilla Kring er udkommet på forlaget Gyldendal og vejledende pris er 250 kr.

 

Læs mere om: