UNDERLIV
Krop & velvære

Spis dig til et sundt underliv

10. februar 2017
af Christina Bølling og Margrethe Vadmand
Foto: Pantherstock
Disse mad- og drikkevarer kan hjælpe til at forebygge svamp, urinvejsinfektion og fibromer i underlivet – og generelt hjælpe til et sundt underliv.

DISSE MAD- OG DRIKKEVARER GIVER DIG ET SUNDT UNDERLIV

  Æbler Kvinder, der spiser et æble om dagen, rapporterer om bedre evne til at blive ophidset og få orgasme i forhold til kvinder, der ikke spiser æbler. Det skyldes stoffet phloridzin (som er en slags fytoøstrogen), der findes i æbler.   Fuldkorn, bælgfrugter og grøntsager Hvad har disse fødevarer tilfælles? Masser af fibre, der nærer de gode tarmbakterier. Og den bedste måde, du kan holde skeden sund på, er faktisk ved at holde tyktarmen sund, da de fleste bakterier kommer fra tyktarmen.   Fede fisk Bare 85 gram laks indeholder 75 % af dit daglige behov for D-vitamin plus en sund dosis af omega-3 – og begge er vigtige for et godt helbred. De er også gode for hjertet – og er dit hjerte sundt, cirkulerer blodet lettere i kroppen og dermed forneden. Og således bliver det nemmere at blive ophidset.    LÆS OGSÅ: 7 myter om kvinders underliv  
  Kefir Kefir og yoghurt giver en dobbelt bonus til din sundhed forneden. Probiotika booster skedens sunde mikroflora – og hjælper dermed til at forebygge infektioner – og calcium hjælper mod PMS-symptomer.   Grøn te Polyfenoliske catechiner i grøn te kan dræbe de colibakterier, der forårsager urinvejsinfektioner. Og koffeinen i grøn te kan lette PMS-symptomer.   Vand Når din krop er velhydreret, er det vaginale område også – og det er nemmere for dig at blive (og forblive) våd.   Kilder: Arhcives of Gynecology and Obstetrics og Frontiers in Microbiology, Shape.com   LÆS OGSÅ: 5 grunde til, at det klør forneden