Krop & velvære

For lidt søvn og vægttab

Jo længere man er fra at få de anbefalede otte timers nattesøvn, jo højere risiko har man for at blive overvægtig

Forskere har opdaget, at jo længere man er fra at få de anbefalede otte timers nattesøvn, jo højere risiko har man for at blive overvægtig.

  •  
  • Mindre end fire timers søvn: 73 procent øget risiko.
  • Fem timers søvn: 50 procent øget risiko.
  • Seks timers søvn: 23 procent øget risiko.

Hvorfor det så er tilfældet har været genstand for megen forskning og debat. Der er nemlig ikke fundet sammenhæng mellem for lidt søvn og øget indtagelse af kalorier eller mindre motion.

 

LÆS OGSÅ: 8 tips til at sove godt

Til gengæld har det vist sig, at hvis man mangler den optimale mængde søvn, så forstyrres hormonerne leptin og ghrelin, som regulerer appetitten. Det betyder, at jo mindre søvnig du er, jo mindre sulten er du også.

Undersøgelser tyder også på, at søvnmangel sætter kroppen i en tilstand af alarmberedskab. Derved øges produktionen af stresshormoner, og blodtrykket stiger - hvilket i øvrigt øger risikoen for hjerteanfald og hjerneblødninger. Synderen er blandt andet stresshormonet kortisol, som faktisk også gør dig mere sulten.

Så der hersker altså ingen tvivl om, at det er en rigtig god idé at få nok søvn, hvis du ønsker at holde din vægt eller komme ned i vægt.

Søvn "genoplader batteriet" og giver din krop ny energi. Motion og sunde kostvaner gør søvnen bedre. Omvendt har du mere lyst til motion - og er mere motiveret til at gennemføre kostændringer - når du er frisk og udhvilet.

Læs redaktør Camilla Kjems klumme om slankekure og søvn

Læs mere om: