Peanutbutter - en del af de 4 fødevarer der blandt andet holder dig ung
Krop & velvære

Her er 4 fødevarer, der holder dig ung

af Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media 27. september 2013
En af naturens gaver til dit helbred og dit udseende er antioxidanten resveratrol. Sådan giver du din krop et boost gennem forskellige fødevarer.

Stoffet resveratrol er meget omtalt pga. dets sunde og foryngende effekter på kroppen. At tage det som decideret kosttilskud kan være i overkanten, men det er en rigtig god idé, at tænke fødevarer med et højt indhold af resveratrol ind i din varierede kost. Det forklarer, klinisk diætist Deborah Enos på LiveScience.com.

Det fantastiske stof findes i høj grad i rødvin, men hvis du ikke er tilhænger af jævnligt at konsumere den slags, så findes det heldigvis også i fødevarer, der ikke indeholder alkohol.

Hvad skal man spise for at få en flad mave? Her kan du læse om 5 madvarer, der giver dig en flad mave

Diætisten kommer med fire forslag til, hvad du kan spise for at give din krop et skud af den foryngende antioxidant:

BlåbærDe små søde bær, der er sæson for netop nu, er rige på resveratrol. Og derudover får du også andre gode antioxidanter, når du spiser af dem. Desuden indeholder de fibre, C-vitamin, K-vitamin og mangan.

PeanutbutterDet lækre smørepålæg indeholder masser af resveratrol og har flere anvendelsesmuligheder - både i det søde og det salte køkken. Lad dig gerne inspirere på internettet af, hvordan amerikanerne og thailænderne bruger nøddesmørret. Ud over antioxidanten får du også B3-vitamin og mangan fra peanutbutter.

Her får du flere tips til, hvordan du kan spise dig ung

Røde vindruerEn af de bedste kilder til resveratrol er faktisk de røde druer. De behøver altså ikke at være gærede, før du opnår den gode effekt fra dem. Antioxidanten sidder i skindet sammen med mangan, kalium, K-vitamin, C-vitamin og B1-vitamin.

Mørk chokoladeSom en glædelig nyhed for de fleste, kan du med god samvittighed nyde et stykke mørk chokolade eller to, hvis du vil have et skud resveratrol til din krop. Desuden får du jern, kobber og mangan ligesom chokolade indeholder flere andre gode antioxidanter.Velbekomme. 

I galleriet herunder kan du finde 7 fødevarer der booster din forbrænding

7 fødevarer der booster din forbrænding

… fordi de er fyldt med antioxidanter, der beskytter dine muskler imod skade fra de frie radikaler, der kan blive udløst ved din træning. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi de indeholder komplekse kulhydrater, som giver dine muskler energi, og kalium som kontrollerer dit blodtryk og muskelsammentrækninger. Kilde: Bogen ”Power Eating”
 … fordi fuldkorn som eksempelvis havregryn giver dig mere energi til træningen. Det vil også mindske din lyst til at overspise bagefter. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi du har brug for jern, zink og B-vitaminer til at genopbygge din krop efter træning. Kyllinge- eller kalkunlår indeholder, det du skal bruge, uden at du får en masse animalsk fedt. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi hummus indeholder komplekse kulhydrater, proteiner og umættet fedt. Hummus har en rigtig god sammensætning i forhold til at give dig energi til din træning og at genopbygge din krop. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi æg er en rig kilde på jern, som er vigtig for kroppen og blodet. De indeholder også lecithin som er nødvendigt for hjernen, især når du træner. Kilde: Bogen ”Power Eating”
… fordi det enkeltumættede fedt holder din krop stærk og smertefri. Et par stykker avocado hver dag er en rigtig god måde styrker dine muskler og led. Kilde: Bogen ”Power Eating”