Kost & motion

Slip af med den søde tand!

10 gode tips til hvordan du slipper af med din sukkerafhængighed

Vi kender alle sukkertrangen, der gør at vi kaster os over det første og bedste sukkerholdige vi ser, men det fører intet godt med sig.

På kort sigt vil sukker give dig:
- et ustabilt blodsukker
- humørsvingninger
- en øget risiko for blodpropper
- huller i tænderne

På længere sigt vil du blive plaget af:
- topmave
- vitaminmangel
- øget risiko for diabetes
- ekstra kilo på sidebenene.

10 gode råd til hvordan du slipper af med sukkerafhængigheden:

1. Forkæl dig selv
Plejer at belønne dig selv med en Mars bar efter et godt resultat på jobbet eller en lang dag? Så køb i stedet en lækker bluse eller noget nyt make-up.

2. Træn
Næste gang du begynder at fantasere om flødekarameller så skynd dig at hoppe i løbeskoene eller ned i fitnesscenteret. Du vil glemme alt om sukkertrangen, men det bedste er, at træning får din krop til at udskille glædeshormonet endorfin- det samme stof som udskilles når du spiser sukker!

SE OGSÅ: Sådan påvirker din sukkertrang dig

3. Bliv en smart shopper
Handl ind èn gang ugentligt og helst når du er mæt. Du bliver på den måde, kun fristet af slikhylderne en gang om ugen i stedet for hver eneste dag.

4. Kok amok
Færdigretter indeholder ofte sukker- derfor er den mest sikre metode selv at lave maden.

5. Guf løs af kulhydraterne
Altså de grove, komplekse af slagsen. Dem finder du for eksempel i fuldkornspasta, grøntsager og brune ris. Kulhydraterne vil stabilisere dit blodsukker og du vil ikke gå sukkerkold.

6. Dyrk sex
Hvad har det med sukkertrangen at gøre? tænker du nok. Desværre er fakta, at mange par hurtigt bliver magelige og forbinder hyggeaftener med en stor skål slik. Prøv i stedet at finde tilbage til da i var nyforelskede og levede på kærlighed og kildevand! Sex udskiller nemlig også glædeshormonet endorfiner. Tro os du vil glemme alt om skumfiduserne!

7. Spis mere
Hvis du spiser mange små, sunde måltider i løbet af dagen holder du sit blodsukker stabilt. Sådan undgår du dine anfald med ekstrem sukkertrang.

8. Læs bagsiden
Husk, at bare fordi der ikke står sukker på varedeklarationen, så betyder det ikke at sukkeret ikke gemmer sig i varen. Sukker går nemlig under mange dæknavne, som for eksempel: sucrose, saccharose, dextrose, sirup, lactose, glukose, druesukker, frugtsukker eller maltrose.

9. Snack
Sørg for at have lækre, sunde snacks i tasken. Det kan for eksempel være nødder, frugt, snack gulerødder eller rugkiks. Ofte vil du alligevel ikke orke at gå i kiosken efter Matador Mix og her vil dine snacks være fantastiske.

10. Vær opfindsom
Der findes andre krydderier end sukker der kan gøre din mad sødere. Prøv for eksempel vanille eller kanel. Undersøgelser med type-2 diabetes patienter viser, at kanel har en positiv effekt på blodsukkeret.

LÆS OGSÅ: Få 7 råd fra Christian Bitz til at slippe sukkertrangen