Kost & motion

Sådan lykkes dit vægttab

Vægttabsproduktet alli står bag en ny undersøgelse om danske, overvægtige kvinders vægttab. Undersøgelsen skal sætte fokus på hvilke slankemetoder, der virker og giver et varigt vægttab.

Undersøgelsen viste at selvom halvdelen af kvinderne havde vægttab som nytårsforsæt mislykkes langt de fleste. Ni ud af ti af kvinderne nåede ikke målet og 2 ud af tre tager de tabte kilo på igen.

En af de ting kvinderne gør forkert når de prøver at tabe sig er, at de ofte vælger de kortsigtede mirakelkure og de nemme løsninger som for eksempel måltidserstatninger.

Få hjælp
2 ud af 3 af kvinderne manglede motivationen til at komme i gang med vægttabet. Mange ender endda med at trøstespise eller blive madafhængige.

Mange kvinder har svært ved, at holde slankekuren fordi der ikke er nogen til at hjælpe og vejlede dem. Der er meget hjælp, at hente hos en diætist der skræddersyer vejledningen til den enkelte person. Diætisten vejleder igennem hele vægttabs forløbet og giver opbakning og støtte så vægttabet fortsætter som planlagt.

Små ændringer-store resultater
I stedet for lynkure og måltidserstatninger handler det om små ændringer i hverdagen. Se de 5 små tips til hvordan du kan tabe dig på et år, ved bare at ændre ganske lidt ved den daglige kost.

5 små skridt med store resultater

  • 100 g. grøntsager til aftensmad i stedet for 100 g. lyst brød om dagen - 8,5 kilo tabt på et år
  • 0,5 liter light-sodavand i stedet for 0,5 liter sukkerholdig sodavand om dagen - 7,3 kilo tabt på et år
  • Intet fedtstof i stedet for smør på 2 skiver brød om dagen - 6,4 kilo tabt på et år
  • 1 æble i stedet for 50 g. lakridskonfekt om dagen - 5,6 kilo tabt på et år
  • 2 kaffe med minimælk i stedet for 2 caffe latte med sødmælk om dagen - 3,6 kilo tabt på et år
Kilde: Sundhedsstyrelsens "Små skridt til vægttab - der holder" Komiteen for Sundhedsoplysning og Per Brændgaard Mikkelsen, 2009

Lisa Bolting, Chefdiætist FEMINA Slankeklub tilføjer:"Mirakelkure er aldrig vejen frem. Det er vigtigt at den enkelte finder de løsninger som er holdbare i familien. Små ændringer som er kommet for at blive.

En god måde er at se på hvor det lettest kan lade sig gøre at lave ændringer og så indføre dem en for en. Sætte sig nogle små delmål og sikre at en vane er kommet for at blive før der indføres en ny.











Læs mere om: