Kost & motion

Få ekspertens svar: Er juice sundt eller syndigt?

Det er bedst at spise frugt og grøntsager i deres hele form, hvis man vil have mest ud af dem.

Drik juice – så er din sundhed sikret! Så nemt er det desværre ikke, for selv om frugt og grøntsager i deres flydende form både smager godt og virker forfriskende, så er de våde varer altså ikke helt så mirakuløse, som de ofte bliver gjort til.

Handler det om sundhed, bør vi i stedet spise frugter og grøntsager i deres hele form, hvis vi vil have mest mulig gavn af dem, mener professor i biomedicin og molekylærernæring Lars Dragsted.

– Vi ved, at frugt og grønt har masser af sundhedsmæssige egenskaber. Det forebygger bl.a. hjerte-kar-sygdomme og sænker kolesterolet, men vi ved ikke præcist, hvad det er, der gør, at det har denne sundhedsfremmende effekt. Til gengæld ved vi, at frugt og grønt i sin hele form har flere positive egenskaber end frugt og grønt i juiceform, fordi du får glæde af hele frugten eller grøntsagen, forklarer Lars Dragsted.

Her er fem fantastiske opskrifter på sunde og farvestrålende juicer.

Saft uden kraft?

Vi kan ikke skære alle frugter og grøntsager over én kam, når vi skal finde ud af, hvor meget af det gode der reelt er tilbage, når det har været gennem juiceren. Og hvad saftpresserne angår, er der også forskel på, om disse filtrerer juicen helt, eller om de efterlader noget af kødet i juicen.

– Frugter og grøntsager er forskellige, og derfor er der også forskel på, om det er en appelsin eller et æble, du kører gennem saftpresseren. Jo mere af frugten du får med, jo bedre, og her får du altså mere med fra appelsinen, end du gør fra et æble. Du får dog flere af de sunde sager med, hvis du i stedet vælger at blende dine frugter og grøntsager til en smoothie, siger Lars Dragsted.

Der er stor forskel på, hvordan juicer og smoothies bliver lavet. Nogle juicer kan have tilsat sukker og være enzymbehandlede, mens andre er mere naturlige. Her anbefales de koldpressede juicer – og laver du dem selv, er du også selv herre over, hvad der bliver af kødet.

– Når en juice er enzymbehandlet, så bliver de sunde sager forringet, og en koldpresset juice er derfor at foretrække. Laver du din egen juice, er du først og fremmest sikret, at juicen er koldpresset, men du har også mulighed for at bruge frugt- og grøntsagskødet, så det ikke går til spilde. Anvend f.eks. kødet i dine varme retter – det giver god smag og masser af næring, råder Lars Dragsted.

Få guiden til 7 feminine bøger til sommerferien på Femina.dk.

Vitaminbombe eller bare saft?

Diverse juicekartoner er klistret til med mærkater, der signalerer, at det er rene vitaminbomber, vi har med at gøre. Men det er måske en sandhed med modifikationer.

– Der er vitaminer og mineraler i frugt og grønt, men det er ikke overvældende. C-vitaminer er vandopløselige, og du vil derfor få en del af disse med, når du juicer selv. Men processer som lys og varme er specielt dårlige for C-vitaminer, og en stor del af disse kan derfor gå tabt i fabriksfremstillede juicer.

Ditte er plus size og blogger: Jeg lader mig ikke kue af nogen.

Fire påstande om juice:

Påstand 1: Den hjemmelavede juice er sundere end den, du køber i supermarkedet

Juicen fra supermarkedet kan være enzymbehandlet, filtreret og have tilsat sukker, men det behøver ikke at være tilfældet. Hvis juicen fra supermarkedet er koldpresset, har lidt af kødet med og udelukkende indeholder det naturlige frugtsukker, svarer det sundhedsmæssigt til den juice, du selv ville lave.

Påstand 2: Økologi giver en sundere juice eller smoothie

Nej, der er ingen sundhedsmæssig forskel på, om frugt og grønt er økologisk eller ej. Her er det vigtigere at se på, hvilken sort du køber, og hvor det er dyrket. Økologi handler mere om miljø og giver sikkerhed for, at dine madvarer ikke har været udsat for sprøjtemidler.

Påstand 3: Når du blender, smadrer du fibrene

Du smadrer ikke fibrene nævneværdigt ved at blende, du skal blot lade være med at filtrere din smoothie. Drik hele den blendede masse, så får du det hele med.

Påstand 4: Der er lige så meget sukker i frugtjuice som i cola

Det afhænger af, hvad juicen består af, men er det ren frugt, passer det meget godt. Dog kan der være tale om nogle andre sukkertyper. Drikker du frugtjuice, vil dit blodsukker stige, fordi sukkeret frigives hurtigt, men spiser du frugten i sin hele form, frigøres sukkeret langsommere.

 

Læs mere om: