Kost & motion

5 gode vaner: Hvis du vil tabe dig eller holde vægten

Gode vaner er afgørende, hvis du vil tabe dig eller holde den vægt, du har. Find dem, der virker for dig.

5 TIPS TIL AT TABE DIG ELLER HOLDE VÆGTEN

1. Brug tid på at lave mad
Hjemmelavet mad indeholder som regel færre kalorier, mindre fedt, salt og sukker end restaurantmad, fastfood og forarbejdede fødevarer. Sæt tid af til at ”preppe” om søndagen, hvor du planlægger ugens måltider, køber stort ind og forbereder det, du kan. F.eks. kan du snitte dine grøntsager på en gang, så du sparer tid på madlavningen senere hen.
 
 
2. Spis langsomt
Det tager 20 minutter for din hjerne at registrere, at du er blevet mæt. Så brug 20 minutter på dit måltid, og hvis du er i tvivl om tiden, så sæt et æggeur i gang. Har du svært ved at trække tiden ud, så prøv at tygge maden grundigere, læg bestikket ned mellem måltiderne, og drik flere slurke vand.
 
3. Spis tre lige store måltider
De fleste af os har en tendens til at spise et lille morgenmåltid, en større frokost og en rigtig stor portion aftensmad. Men det kan være en god idé at spise 3 nogenlunde lige store måltider hen over dagen. For har du kun fået 1 lille portion morgenmad eller frokost, så stiger risikoen for, at du kommer til at overspise ved dit næste måltid, fordi du når at blive så sulten.
 
Få 13 nr. af femina + 3 Kähler Hammershøi vaser for kun 348 kr.
 
4. Få sovet nok
Mange undersøgelser har påvist en sammenhæng mellem manglende søvn og øget risiko for overvægt. Et studie har vist, at folk, der sover mindre end 6 timer om natten, oftere har et uregelmæssigt spisemønster og spiser flere energitætte snacks.
 
5. Vej dig ofte
Er du en af dem, der har et fornuftigt og velafbalanceret forhold til din badevægt, så brug den, så du kan følge med i, hvordan det går med din vægt. Undersøgelser har vist, at folk, der vejer sig selv ofte, med større sandsynlighed taber sig og undgår at tage på igen.
Kilde: Healthbeat
 
LÆS OGSÅ: Find den slankekur der passer til dig
 
Læs mere om: