Sundhed

Hvilken motion må jeg dyrke?

af Redaktionen 2. december 2013
foto: Pantherstock
Hej PiaJeg er gravid i 20. uge og er i tvivl om, om der er nogle former for motion eller fysisk aktivitet, jeg skal holde mig helt fra. Kan du guide

Hej PiaJeg er gravid i 20. uge og er i tvivl om, om der er nogle former for motion eller fysisk aktivitet, jeg skal holde mig helt fra. Kan du guide mig på vej?Mange hilsner ToveGravid? Få 10 tips til en stærk kropKære ToveMotion forebygger graviditetsgener som for eksempel forstoppelse, væskeophobning og træthed, og studier har vist, at det faktisk også har en gavnlig effekt på fødselsforløbet og smerteoplevelsen. Så der er masser af gode grunde til at dyrke en eller anden form for motion under graviditeten. Yoga, svømning, raske gåture passer rigtig godt til gravide, hvorimod al form for kontaktsport som for eksempel håndbold, fodbold, kampsport bør undgås som gravid. Derudover bør du også undgå sport hvor du bliver voldsomt forpustet, som for eksempel højintensitets-zumba. For al motion gælder det dog, at du skal lytte efter, hvad din krop fortæller. Hvis du bliver utilpas, så skal du stoppe. Hvad du kan dyrke afhænger også af, hvor langt du er i graviditeten. Nogle gravide kan sagtens dyrke løbetræning i starten af graviditeten, men bliver utilpasse, når maven begynder at fylde. Så mærk efter, hvad der føles godt, og undgå motionsformer, hvor du kan falde eller blive ramt af andre deltagere.Kærlig hilsen Pia HernLæs også: Dyrk gerne motion som gravid