SkĂžnhed
12. september 2012

Den ultimative parfume guide

Vi er omgivet af dufte – fra vores egen parfume, til dufte tilsat til tépper, luftfriskere og lys. Q giver dig her den ultimative guide til parfumen.
Af: Sandie Winkel, Camilla Lind
https://imgix.femina.dk/media/websites/qmag-dot-dk/website/engangsbilleder-2012/september/2012-37-parfume-guide-p.jpg

Parfume i historien.

Parfume har fra tidernes morgen vÊret en del af luksusindustrien og har altid tilhÞrt den hÞjeststÄende og magtfulde klasse. I det gamle Egypten anvendte man duftende salver og olier i forbindelse med ritualerne omkring Faraoernes balsamering, mumificering og begravelse. Her blev duftene bÄde anvendt i selve ceremonien, men Faraoerne fik ogsÄ velduftende salver med sig i graven, og disse udgjorde en stor del af de magt- og statussymboler Faraoerne omgav sig med.

Omkring 5.000 Är senere, da Jesus blev fÞdt og kristendommen opstod, var gaverne fra de tre vise mÊnd: Guld, rÞgelse og myrra. Dufte udgjorde altsÄ to tredjedele af de magtsymboler, Jesus blev beriget med, og som statuerede hans position og magt som konge, allerede fra fÞdslen.

Q har testet deodoranter - se her hvilke dufter lĂŠkkert og hvilke der holder bedst

Parfume og forfĂžrelse

Op igennem tiden har dufte ikke blot haft en vigtig rolle i forhold til magt og position i samfundet, men ogsÄ i forhold til begÊr og seksualitet. I Homers "Iliaden" beskrives det, hvordan den grÊske gudinde Hera, for at hjÊlpe Poseidon, forfÞrer sin mand Zeus og dysser ham i sÞvn. Under forberedelserne til Heras handling fortÊlles det, hvordan hun som det fÞrste, efter at have vasket sig: "
salvede sin hud med glinsende olie, himmelsk og liflig duft". Allerede her tillÊgges parfumen altsÄ stor betydning i forhold til forfÞrelsen.

(link fjernet)





Parfume og sex

I dag har mange af de store parfumereklamer ogsÄ forfÞrelsen som omdrejningspunkt. I 1977 lancerede Yves Saint Laurent sin kontroversielle duft Opium, der blev en Þjeblikkelig succes, ikke bare pÄ grund af sine kraftfulde orientalske noter, men ogsÄ pÄ grund af sit provokerende navn, med utvetydige reference til narkotisk beruselse. Det provokerende koncept tiltalte folk, og duften blev et symbol for sin tid, med datidens "it-model" Jerry Hall som ansigtet bag kampagnen. Siden da har prominente navne som Linda Evangelista, Kate Moss, Sophie Dahl og Emily Blunt lagt ansigt - og ikke mindst krop - til Opiums sensuelle kampagner. Mest berÞmt er mÄske kampagnen fra Är 2000 med modellen Sophie Dahl, der med sit udtryk og sin frodige figur, blev opfattet sÄ provokerende, at kampagnen blev fjernet fra de engelske billboards.

Dufttyper

KRYDREDE Parfumer...

...er dybe og sensuelle med varme noter fra orientalske krydderier som kardemomme, safran og anis samt diverse trĂŠsorter.

PUDREDE parfumer...

...er blĂžde og ultra feminine med milde blomster som roser, jasmin og violer tilsat noter fra vanilje eller sĂžde frugter, som giver blomsternoterne en pudret fremtoning.

BLOMSTREDE parfumer...

...er mere fokuseret omkring en enkelt blomsternote i forhold til de pudrede dufte. Velkendte blomsternoter, der er stÊrke nok til at stÄ alene, er typisk roser, lavendel, jasmin og orkidé.

GRØNNE parfumer ...

... er friske og bygget pÄ noter fra citrusfrugter som citron, mandarin, lime og grapefrugt blandet med noter fra blade, grÞn te, grÊs og friske urter, som tilsammen giver en sporty duft.

RENE parfumer...

....er klare og rene i udtrykket, og minder om rent vasketĂžj og frisk havluft. Blomster som jasmin, hyacinter, liljer, gardenia og hvide roser understreger det minimalistiske budskab.

FÄ en guide til hvordan du ligger en perfekt makeup og hvad du absolut ikke mÄ gÞre

Parfumen 's opbygning

Vidste du, at de fleste dufte er bygget op i tre niveauer?
‱ Topnote
‱ Hjertenote
‱ Basenote

Hjertenoten udgÞr selve duftens krop, mens topnoten er det umiddelbare indtryk, duften giver, nÄr du kommer den pÄ huden. Topnoten dominerer sÄledes i friske dufte, hvorimod den lidt tungere basenote tager over i mere sensuelle eller orientalske dufte.

Det er ikke altid lige nemt at vĂŠlge den rigtige dagcreme - men Q har testet dem her - Se hvilken en der ville passe bedst til din hud

Let eller tung parfume?

Parfumeprodukter inddeles i tre klasser alt efter deres indhold af ĂŠteriske olier:
1. Eau de cologne (3% ĂŠteriske olier)
2. Eau de toilette (5% ĂŠteriske olier)
3. Parfume (15% ĂŠteriske olier)

GODE RÅD

SÄdan vÊlger du en ny parfume

‱ Lokaliser en butik, der har et stort parfumesortiment.
‱ Find frem til den hĂ„ndfuld af parfumer, som du vil prĂžve.
‱ Rens duftcentret i nésen mellem hver parfume med kaffebþnner.
‱ VĂŠlg dine to yndlingsparfumer, og bed ekspedienten om nogle prĂžver, sĂ„ du kan teste parfumerne over nogle dage.
‱ NĂ„r du har prĂžvet de testere, du fik med hjem, kan du enten gĂ„ tilbage i butikken eller finde et sted pĂ„ nettet, der sĂŠlger lige netop din nye parfume.

FĂ„ mange flere guides og skĂžndheds tips med Q nyhedsbrev - tilmeld dig her.

LÊs ogsÄ

Bliv medlem af femina+

Du skal vÊre medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrÊnset adgang til alt indhold.