uren hud kost
Hudpleje

Derfor påvirker din kost din hud

11. januar 2015
af Redaktionen
Foto: Shutterstock
”Du bli’r hvad du spiser”, lyder den gamle talemåde, men den burde måske ændres til ”Du ser ud, som du spiser”. For vores kost påvirker i høj grad vores udseende. Se her, hvad du skal holde dig fra i kosten for at undgå uren hud.

Selvom du renser din hud dagligt og har investeret i dyre ansigtscremer, er det ingen garanti for, at du får en pæn og ren hud. For det har også en ganske stor betydning, hvordan du lever dit liv generelt, og hvad du spiser.

"Enhver dermatolog vil sige, at en sund og varieret kost gavner immunsystemet, og det vil i sidste ende betyde færre hudproblemer", forklarer Bobby Buka, der er dermatolog med praksis i New York til Prevention.com, og dér er han helt på linje med kosmetolog, Christina Ølund:

"Både huden og alle kroppens andre celler ændrer sig hele tiden, så det er klart, at dét, du spiser, har en stor påvirkning på dit udseende. Det er jo de byggesten, som kroppen bruger til at gendanne sine celler. Bruger man kun dårlige byggematerialer, så bliver resultatet også derefter, men hvis du spiser sundt og varieret, kan det meget hurtigt ses", fortæller hun.

Eksperterne giver her nogle råd til, hvilke mad- og drikkevarer du helst skal spise mindre af, hvis du vil gøre noget godt for din hud.

Denne kost medvirker til uren hud

Salt 

Hvis du vågner op og er lidt hævet omkring øjnene, kan det skyldes dit saltindtag. For meget salt kan nemlig få vand til at ophobe sig i kroppen, og da huden er så tynd omkring øjnene, hæver området ret let op, forklarer dermatolog Neal B. Schultz.

"Denne salteffekt er helt klart aldersrelateret, siger han og påpeger, at tilstanden oftere ses, når man er midaldrende."

Brød og kager

Madvarer som brød, pasta og kager giver en stigning i blodsukkeret, og det kan ifølge Bobby Buka påvirke hudens tilstand i en negativ retning.

En australsk undersøgelse fra 2007 har da også vist, at en lav-glykæmisk kost reducerede forekomsten af akne hos unge mænd, men ifølge Bobby Buka skal der mere forskning til på området.

Sukker

Når brød, pasta og kager kan påvirke huden, giver det også sig selv, at sukker er en synder. Sukker kan nemlig skade vævet i huden, og det øger risikoen for at få fine linjer og rynker i ansigtet.

Hvis du slet ikke kan holde dig fra de søde sager, så vælg f.eks. mørk chokolade, som har en række gode sundhedsegenskaber.

Skaldyr

Ifølge Neal B. Schultz har skaldyr et højt indhold af jod - og det kan faktisk give akne.

"Disse akne-udbrud er baseret på en særlig mængde jod over tid, så der er ingen forbindelse mellem at spise jod-rige madvarer en dag og så få uren hud dagen efter", påpeger dermatologen.

Han råder dog folk, der har lidt problemer med akne og dårlig hud, til at spise skaldyr et par gange om måneden i stedet for et par gange om ugen.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Alkohol

Det er kendt, at alkohol udtørrer kroppen - og det gælder også huden. Og dermed bliver de fine linjer og rynker i huden mere fremtrædende.

Så skær ned på alkoholindtagelsen og drik i stedet godt med vand.

Fødevarer der mindsker uren hud

  • Blåbær - gør din hud stram og frisk
  • Svesker - holder huden glat og ren
  • Hvid te - holder din hud ung
  • Gulerødder - heler tør og skadet hud
  • Æg - holder huden elastisk og stram
  • Granatæbler - mindsker rynker
  • Vand - udrenser og holder din hud ung
  • Linser - hjælper kroppen med at optage vandet, så huden bliver hud

Gode kostråd til at mindske uren hud

Hold din hud evigt ung 

Avokado indeholder masser af gode fedtstoffer samt E-vitamin og siges at hæmme ældningsprocessen!

Spinat indeholder store mængder A- og E-vitamin, der modvirker tør og rynket hud.

Ren hud med fedtstoffer fra kosten

Friske hindbær indeholder både C-vitamin og sunde fedtsyrer. C-vitaminet er med til at opretholde en sund hud og fremskynder kroppens helingsproces, blandt andet for hud og læber. Desuden indeholder hindbær et hav af antioxidanter, der booster dit immunforsvar.

Mandler er fulde af antioxidanter og sunde fedtsyrer, der får både hud og læber til at blive glatte og fine.

Fedtstoffer vigtige, for at din hud og dine læber ikke bliver tørre. Desuden er fedtstoffer nødvendige for at kunne optage A-vitamin, der hjælper med at bekæmpe rynker.

Du får de gode fedtstoffer fra bl.a. olier, fede fisk, avokado og nødder.

Smuk hud og ren indvendig 

Tomater er fulde af C- og E-vitamin og antioxidanter, der ud over at beskytte din krop mod sygdom også mindsker både krop og huds ældningsproces og hjælper med at rense kroppen for affaldsstoffer.

Spis dem i salater, som snacks, i supper, gryderetter, pastaretter - ja, faktisk nærmest hvor som helst, når som helst.

Fisk, og især de fede, indeholder en mængde sunde fedtsyrer som omega-3 og omega-6, der bl.a. modvirker rynker og uren hud.

Kilde: Prevention.com. Artiklen blev første gang udgivet i februar 2013. indeholder affilate links