Oprydningskonsulent Kamille Sommer
Selvudvikling

Oprydningskonsulent: Her er de bedste råd til at få ryddet op

22. oktober 2019
Tirsdag, 22. oktober 2019 - 8:36 (udgivet første gang juni 2018) - af Luise Thomsen, redigeret til web. Foto: Christina Hauschildt og privat
Det kan være svært at komme i gang med den store oprydning af hjemmet, men det er godt givet ud, for det giver os mere ro i hverdagen. Få oprydningskonsultent Kamille Sommers bedste råd til oprydning, og hør hvordan hun hjalp Linda Haulund.

Sådan kommer du i gang med at få ryddet op

Kamille Sommer er uddannet feng shui-konsulent fra Nordisk Akademi for Lotus Feng Shui. Hun står bag oprydningsklubben.dk og kampagnen ’Danmark rydder op’ – og hun tager hjem til folk med støtte og råd, hvis de er faret vild i en rodet hverdag. Et job, der nærmer sig ren terapi, og som gør en stor forskel, oplever Kamille.

– Der sker en forløsning. Følelser som skam og dårlig samvittighed erstattes af lettelse. Men det kan være svært at komme i gang. Vaner, følelser overfor tingene og i det hele taget uoverskueligheden forhindrer mange i at bo, som de egentlig drømmer om.

– Vi lægger mange følelser og historier i vores ting. Jeg oplever ofte, at mennesker bliver sentimentale eller tvivlende undervejs, og så kommer vi ikke videre.

Kamille hjalp Linda med at genvinde sit hyggelige hjem

Linda Haulund er en af dem, som Kamille Sommer som oprydningskonsulent har hjulpet. Og det har gjort en stor forskel i Lindas liv.

Linda har boet i sit 90 kvadratmeter store rækkehus i syv år. Da hun flyttede ind, var det i kølvandet på en skilsmisse, og det var i sig selv en udfordring at få plads til alle hendes ejendele i en mindre bolig. Men at rodet er eskaleret, og bunkerne blevet større med årene, har sin årsag i andre omstændigheder, som mange nok kan genkende.

– Livsomstændigheder kan gøre, at rodet løber fra én, og så kan det være tæt på umuligt at hive i land igen, siger 52-årige Linda, der i 2007 måtte opgive at arbejde som lærer og siden da har lidt under dårligt helbred.

Blandt andet har sukkersyge og leddegigt gjort, at hun har været overvældet af træthed. Hun har ikke haft overskuddet til at være meget mere end mor for sine to børn, der i dag er 9 og 23 år. Og den struktur og planlægning, der kræves for at komme i bund med rodet, har hun ikke kunnet mønstre.

– Jeg har været meget motiveret til at skille mig af med tingene. Så det har helt sikkert været de praktiske og ikke de følelsesmæssige omstændigheder, der har været den store hurdle for mig. Og at jeg heller ikke har nogen bil til at køre ting væk i, har selvfølgelig ikke gjort det lettere, forklarer hun.

Men i slutningen af 2017 begyndte Linda alligevel på sin oprydningsproces. Blandt andet af hensyn til datteren Signe.

LÆS OGSÅ: Sådan forbedrer du din trivsel

Mit rod er ikke andres

Da Lindas datter begyndte at gå i skole, kom hendes kammerater med hjem for at lege.

”Hvor har I mange ting” – ­eller ”hold op, hvor er her ­rodet”, kunne jeg høre, de sagde. Og de kommentarer ville jeg gerne have, at min datter var fri for, siger Linda.

I løbet af året havde Linda også mistet sin far, og det tab blev tillige en udløsende faktor.

– Min far havde også et stort samlergen – især med værktøj, og min bror var ved at gå helt ned over at rydde det op. Jeg tror, at min far har tænkt, at han jo havde tid nok til at få styr på sine ting, men til sidst var han for syg til at gøre noget ved det. Jeg er helt sikker på, han har haft det dårligt med det, og det har fået mig til at tænke meget over, at mine børn ikke skal stå med mit rod den dag, jeg ikke er her mere.

Men i erkendelse af at opgaven var overvældende, kontaktede Linda oprydningskonsulent Kamille Sommer. Hendes første spørgsmål til Linda var, hvor meget i hjemmet hun vurderede, hun skulle af med. Over halvdelen, lød svaret.

LÆS OGSÅ: 7 typer af tøj, du skal skille dig af med

Seks gange har Linda indtil videre fået hjælp af oprydningskonsulenten. De to kvinder arbejder syv timer i streg. Eller som Linda leende beskriver det:

– Kamille er drivkraften, og jeg tager pauser.

Alle genstande gennemgås. Hvad vil Linda beholde, hvad har hun mere end én af, og er der noget, der skal i dilemma-kassen til senere stillingtagen?

– Det har været overraskende nemt at tage stilling til det hele, fordi Kamille er enormt respektfuld, og det er min beslutning. Om hver eneste lille ting og dims. Det føles ikke grænseoverskridende, som hvis nogen bare kom og ryddede mit hjem. I stedet for at være drænet af de mange timers arbejde får jeg tværtimod vildt meget energi, fortæller hun.

At få professionel hjælp til opgaven har været en økonomisk prioritering. Men det har været en, der på alle måder er kommet igen i øget livskvalitet. Opgaven er ikke fuldendt endnu, men livet har allerede ændret sig for Linda og hendes datter. Især i køkkenet mærker de begge forskellen.

– Der var ingen bordplads levnet. Faktisk kunne vi slet ikke sidde derude. Men nu kan vi hygge os med morgenmaden og lave mad sammen, ligesom vi altid gjorde, da vi flyttede herned. Det er blevet et dejligt rum. Mit hjem skal være rart at være i – det vil jeg rigtig gerne genvinde, og rodet kommer aldrig tilbage!

https://imgix.femina.dk/soe1826-oprydning-foer.jpg
https://imgix.femina.dk/soe1826-oprydning-efter-2.jpg

Kamille Sommers gode råd til oprydning:

Drømmer du selv om at få ryddet op, så får du her Kamille Sommers gode råd til, hvordan vi undgår de typiske oprydningsfælder:

1) Det kommer sikkert på mode igen

De fleste af os kender overvejelsen: Måske bliver det gamle tøj moderne igen. Men modeindustrien er så snedig, at når en stil tages op på ny, sker det med modificeringer, der gør, at dit gamle tøj alligevel ikke vil føles tidssvarende. Har du ikke haft kjolen fra 2005 på siden da, så kommer du næppe heller i den igen.

LÆS OGSÅ: Oprydning: Den magiske metode til at rydde op

2) Hvad nu hvis jeg får brug for det

Hvis du ikke har brugt noget meget længe, er det så virkelig værd at have det liggende til irritation, bare fordi du måske en dag får brug for det igen?

3) Det kan bare komme på loftet

At sætte på loft eller i kælder er en fantastisk nem måde at slippe for at tage stilling til tingene. Men det er ikke en god løsning. Tingene kommer aldrig ned igen. Loftet er til julepynt og campinggrej. Ikke så meget andet.

4) Den var meget dyr

Hvis den ikke er noget værd i dag, er det ikke noget argument for at gemme på den. Du har haft glæde af den, og det var pengene værd. Spørg dig selv, om den stadig gør dig glad eller tjener et praktisk formål.

LÆS OGSÅ: 3 genveje til godt humør

5) Gode minder

Ting, der har en affek­tionsværdi, kan være svære at sige farvel til, selv om man ikke har noget at bruge dem til. Tag evt. et billede af den pågældende ting i stedet for at have den liggende. Selvfølgelig skal du gemme ting, der betyder meget for dig, men husk også, at vi ikke får noget med herfra.

6) Hvad hvis jeg fortryder

En oprydningsproces betyder ikke, at du skal tage stilling her og nu. Er du i tvivl, så brug en 'dilemma-kasse'. Læg genstande i en kasse i garagen, værkstedet eller lignende, hvor tingene kan være i transit. Skriv ind i din kalender, at du skal kigge i dilemma-kassen med nogle ugers eller måneders mellemrum. En dag er du ikke længere i tvivl.

7) Jeg har ikke tid

Opdel i etaper: Begynd med ét rum eller ét skab. Eller sortér en enkelt skuffe, mens du venter på, at kartoflerne kommer i kog. Det er en proces at slippe ting, og det er godt at have delmål.

https://imgix.femina.dk/call_to_action/abbo_banner_qlinique_940x200.jpg

Læs også