Motion og øvelser

Derfor skal du gå i sauna efter træning

Få tre gode grunde til at gå i sauna, efter du har været til træning

Sauna er ikke kun dejligt og afslappende på en kold vinterdag, der er også masser af gode grunde til at smutte en tur i sauna efter din træning her om sommeren.

Undersøgelser viser, at regelmæssige saunabesøg stimulerer vores immunforsvar og sænker vores blodtryk.

LÆS MERE: Kroppen har brug for pauser mellem træningen. Vi har fundet 5 fantastiske måder, du kan forkæle din krop, de dage du hviler.

I saunaen stiger din kropstemperatur med 1-3 grader, du bliver varmet op fra yderst til inderst, dine blodkar udvider sig, samtidig med at porerne i din hud åbner sig, og du sveder.

Husk at drikke godt med vand, både under træning, inden sauna og efter sauna. Du kan miste op til 1 liter væske i saunaen! Spørg din læge til råds, hvis du er i tvivl om hvorvidt, sauna er godt for dit helbred eller ej.

3 GODE GRUNDE TIL AT GÅ I SAUNA

1. Du forbedrer blodcirkulationen i hele kroppen; det kan lindre symptomer fra led, muskler og kroppens øvrige bindevæv.

2. Sauna hjælper dig af med affaldsstoffer, som du allerede har sat i gang gennem din træning - hvad enten det er konditions- eller styrketræning.

LÆS MERE: Har du svært ved at falde i søvn. Her får du ti søvnråd, der virker.

3. Din restitution efter træning forkortes - særligt hvis du veksler mellem 5-10 minutters sauna og en hurtig tur under den kolde bruser.

 

Læs mere om: