Kost og helbred

Sover du for lidt?

Søvnmangel er en overset trussel mod vores livskvalitet, mener søvnekspert. Alligevel sover næsten halvdelen af os for lidt og for skidt, og det kan have store konsekvenser.

Sover du for lidt?

Stress og skærme i soveværelset truer de vigtige nattetimer. Søvnmangel er en overset trussel mod vores livskvalitet, mener søvnekspert Mikael Rasmussen. Det går ud over vores sundhed, hvis vi ikke får restitueret i den tredjedel af døgnet, som vores krop og hjerne har behov for. Det bedste pejlemærke på søvnmangel er humøret. Du får det skidt og bliver kortluntet over for andre. Får du over længere tid ikke sovet nok, bliver du deprimeret, angst og stresset. Du fungerer dårligere intellektuelt og sammen med andre, og du tyr måske til stimuli som alkohol, rygning og fed mad. Det giver endnu mere stress. Så stiger dit kortisonindhold i blodet, og du sover endnu dårligere.

Næsten halvdelen af os sover for lidt og for skidt. Det skyldes ifølge Mikael Rasmussen, at vi er på dupperne hele dagen. Vi får så mange stimuli, og mange går i seng med hovedet fuldt af problemer. Tager vi så ovenikøbet computer, iPad eller mobil med i seng og ser Netflix eller svarer mails, får vi en lyspåvirkning frem til sengetid. Kroppen begynder først at udskille søvnhormonet melatonin, når lyset slukkes, og den søvndyssende effekt mærkes først 45 minutter senere.

Kilde: Politiken

 

LÆS OGSÅ: Flere råd til at sove godt: Få SØNDAGs store søvnguide 

3 gode råd til bedre søvn

- Voksne skal sove 7-9 timer. Som tommelfingerregel er 6 timer for lidt og 10 timer for meget. Find dit behov.

- Sluk dine skærme i god tid før sengetid, og gør dit nervesystem klar til søvnen.

- Vi har brug for regelmæssighed og ritualer. At gå i seng og stå op på samme tid er den bedste gave, du kan give dig selv. Faste ritualer er godt. Så fungerer vi bedst følelsesmæssigt og intellektuelt.