Kost og helbred

Skyr her, der og allevegne

Hvorfor ser man skyr allevegne? Er det bare en dille, eller har skyr noget at have sin popularitet i? SØNDAGs diætist giver svar. Og kommer også med en advarsel.

Det er skægt med skyr.

Selv om de færreste af os udtaler "skyr", som de gør det dér, hvor skyr kommer fra, Island, hvor de siger "skir" med langt "i" og rullende "r", er skyr på få år blevet noget, alle danskere ved, hvad er. Og for manges vedkommende også spiser.  

Hun spiser også skyr: frisør Gun-Britt Zeller

Skyr er rig på proteiner, skyr er fattig på fedt, og skyr har skubbet sig frem i forreste række som det sunde alternativ til nærmest alle andre lignende produkter såvel på morgenbordet som på aftenens middagsbord. Men har skyr noget at have al den popularitet i? Og er der nogle minusser ved al den skyr?

Mange overser

Vi har spurgt SØNDAGs faste diætist, Anne W. Ravn til råds.
-  Skyr er et yoghurt-lignende mejeriprodukt, der har en fastere konsistens og et højere proteinindhold end andre yoghurtprodukter, og det har indtaget markedet som værende en slankende, proteinrig og mættende fødevare, forklarer hun.
-  Især "proteinrig" er noget, der sælger, bl.a. når man gerne vil slanke sig. Så det er ærgerligt, at mange overser, at skyrs kalorieindhold, f.eks. skyr med frugt, kaloriemæssigt kan svare til sødmælksfrugtyoghurt. Rent kaloriemæssigt kan man faktisk spise dobbelt så meget naturel skummetmælksyoghurt.

Læs også: Tab dig et kilo om ugen uden at være sulten

Regnestykket: skyr contra yoghurt

Anne W. Ravn laver følgende regnestykke:
Skyr indeholder ca. 11 g protein/100 g, mens yoghurt indeholder 4 g/100 g, og hvis kaloriemængden skal svare til hinanden, skal man halvere skyrmængden i forhold til yoghurten.
- Og så er proteinindholdet altså næsten identisk, forklarer hun og fortsætter:-  Så selv om protein mætter, behøver man ikke være diætist for at vurdere, at man bliver mere mæt af 50 g mere mad end af 1,5 gram protein ekstra.

Du må godt: Opskrift på Bounty-is med skyr

Mere protein end nødvendigt

-  Kun småtspisende, ældre og mennesker med kroniske sygdomme er i risiko for ikke at få protein nok. Generelt får vi langt mere end nødvendigt. For os andre giver et overskud af protein unødigt mange kalorier, advarer hun og tilføjer: - Ydermere indeholder skyr færre af de sundhedsfremmende mælkesyrebakterier end yoghurt. 

Let at lave: Din egen müesli

Fin til dip og desserter, men ikke morgenmad

Anne W. Ravn, SØNDAGs erfarne diætist, konkluderer altså: - Skyr er et fint produkt. Dets faste konsistens gør det ideelt til dip og desserter m.v. Men til morgenmad og meget andet synes jeg, der er grund til også at have øje for alle de andre gode syrnede mejeriprodukter.

 

 

Læs mere om: