Sådan kan du snyde hjernen til at spise sundt
Kost og helbred

Sådan kan du snyde hjernen til at spise sundt

Fra naturens side er vi disponeret til at hungre efter mad, der er fed og sød. Men faktisk kan vi med bestemte madvarer snyde vores hjerne til at tro, at vi har fået stillet det behov. Bare læs med her.

Snyd din hjerne til at spise sundt

De fleste af os hygger os med snacks, slik, kage og chokolade og kender fornemmelsen af, at det kan være svært at holde igen, selvom fornuften siger stop. Den urmenneskelige trang til noget salt, sødt, fedt og sprødt knas skyldes, at vi fra naturens side er programmeret til at hungre efter mad, der indeholder meget fedt og mange kulhydrater i form af sukker. Det får os til at efterspørge det og spise mest muligt af det.

Denne drift sikrede vores overlevelse, også da forekomsten af mere energitætte kalorier historisk set var knap for tusinder af år siden. Når det ikke var ligetil at finde de kalorieholdige kulhydrater og fedt, var det derfor vigtigt, at vores drift gjorde, at vi hele tiden søgte at få fat på de energitætte kalorier.

LÆS OGSÅ: Spis dig glad med sund mad til din hjerne

Når du spiser noget sødt, frigiver din hjerne naturlig narko til din krop, også kaldet dopamin, idet din hjernes nydelsescenter bliver aktiveret af den søde smag. Netop produktionen og cirkulationen af dopamin i kroppen får os til at føle os godt tilpas. Ulempen er, at vi i dag også spiser løs af det søde og sprøde, fordi vores grådige hjerner ikke har tilpasset sig den moderne overflod her i den vestlige verden, så trangen til dopaminudløsning kan derfor blive en udfordring for sundheden og vægten.

Få 13 numre af SØNDAG leveret med posten - kun 400 kr.

Men faktisk kan du snyde din hjerne og få den til at belønne med det eftertragtede dopamin, hvis du vælger søde, sprøde og sunde fødevarer som alternativ til chips og chokolade. Gå efter et sundt fix til hjernen med disse madvarer, som snyder hjernen og belønner den med dopamin:

• både af søde, friskeæbler

• knasende ovntørrede æblechips

• bær og grofthakkede nødder i salaten

• ovnstegte kartofler og sprøde bagte grøntsager

• syrnet mejeriprodukt toppet med sprødt mysliknas

• ovnbagte rugcroutoner med krydderi

Læs mere om: