Kost og helbred

Hold slankekuren hver anden uge og tab dig

Du kan sagtens være på slankekur hver anden uge og tabe dig alligevel. Diætisten fortæller hvordan

Vægttab meget let være et uoverskueligt projekt. Det kræver ofte mange måneder, hvor tungen skal holdes lige i munden, for at undgå at spise alle de ting man ikke må spise, så man i sidste ende kan komme af med de ønskede kilo.

Gør din kur overskuelig

En måde at gøre dit slankeprojekt mere spiseligt, kan være ved kun at være på kur hver anden uge. Sådan lyder det fra Lisa Bolting, der er chefdiætist hos SlankeDoktor.dk.

- Det vil i praksis betyde, at du den ene uge skal være meget fokuseret og til punkt og prikke holde dig til det, du må spise. Næste uge kan du spise helt normalt, men ikke mere end dit behov, for så vil du øge vægten igen. Men du skal altså ikke tænke så meget over dit vægttab som i "taberugerne", siger Lisa Bolting.

LÆS MERE: Vil du blive slank p den lette måde - her får du fire simple råd.

Sådan gør du:

I slankeugen gælder følgende:

Følg en kostplan på 1300 til 1500 kalorier

Ingen vin eller anden alkohol

Ingen kage, slik, chips eller andre former for fast food

I hvileugen gælder:

Du skal stadig bevare de fine grundvaner, men du kan evt. spise lidt mere mad. Der vil også være plads til en dag eller to med lidt alkohol, og der vil være plads til lidt kage eller slik et par gange om ugen.
Du kan aldrig overdrive, men du behøver ikke at være så fokuseret, og det giver faktisk luft til at komme videre i ugen efter.

Hvis du er meget bevist om, at du har to typer af uger, så vil det være en god og sjov måde at få vægten til at falde. Du vil måske også opleve, at du faktisk taber dig lidt i "hvileugen" bare ikke så meget som i din slankeuge.

LÆS MERE: Sov dig tynd - lyder det for godt til at være sandt? Få forklaringen lige her.

Hold fast i dine grundvaner hele tiden

Grundvaner som hele tiden er en del af vægttabet:
Spis mindst 500 g grøntsager og gerne af de fiberrige slags hver dag

Spis mindst 5 måltider for at holde dit blodsukker stabilt

Drik kun energifrie drikkevarer

Vælg gerne et højt indhold af protein, altså magert kød, fisk, æg, magre mælkeprodukter og ost

Sæt motion på din hverdag så meget som du orker

Læs mere om: