Makeup & hudpleje

Fodpleje - 10 tips fra os og fodterapeuten

Det er på tide at få fødderne ud af sko og sokker, sommeren er på vej!

Nu hvor sandalvejret heldigvis for alvor nærmer sig, skal der fokus på fodpleje, så fødderne kan være bekendt at blive vist frem i de nyindkøbte lækre sandaler.

Læs med herunder hvor Q i samarbejde med den statsautoriserede fodterapeut, Katrine Ortmann, giver dig 10 gode råd til hvordan du plejer dine fødder på bedste vis.

 

10 gode råd til fodpleje

1. Skyl fødderne dagligt i lunkent vand.
Det kan du for eksempel gøre i det daglige brusebad. Hvis du bruger sæbe, skal du være opmærksom på, at fodvask med sæbe udtørrer huden, så de skal naturligvis skylles med vand bagefter.
 

Information

Hvis du vil have professionel vejledning og fodbehandling, skal du gå til en statsautoriseret fodterapeut. Det er din garanti for en statsanerkendt sundhedsbehandling. Prisen for en fodbehandling ligger typisk på mellem 300-350 kr.

www.lasf.dk/ kan du læse mere om fødder, fejlstillinger og indlæg samt finde Klinikker for Fodterapi med statsaut. fodterapeuter. Du kan også søge råd hos Katrine Ortmann, www.fodterapeut.info/ .

2. Tør fødderne grundigt efter bad - især mellem tæerne.
Det er vigtigt med helt tørre fødder, fordi hudsvamp trives i varme, fugtige og mørke omgivelser, altså i fx nylonstrømper og lukkede sko. Svampesporer dræbes ved 60 graders vask.

3. Klip neglene lige over.
Klipper du neglene ned i siden, risikerer du at få nedgroede negle, og det kan danne betændelse i siden af neglen, som er meget smertefuldt. Sker det, skal du søge professionel behandling hos en statsaut. fodterapeut.

4. Hård hud og ligtorne skal fjernes.
Hård hud og ligtorne er symptomer på forkert og/eller ensidig belastning, så derfor kan der være god grund til at kigge nærmere på dit fodtøj. Med professionel hjælp kan du få fjernet hård hud og aflastet generne.

5. Massér fødderne med en god fugtighedscreme.
Huden på fødderne har tendens til at blive tør, og creme har en plejende effekt. Du skal dog ikke komme creme mellem tæerne.

6. Motionér fødderne.
Øvelser med fødder og tæer styrker fodens muskler og bevægelighed. Du kan fx krumme og sprede dine bare tæer og vippe fødderne op og ned - det styrker kredsløbet.

7. Husk rene fødder og rene strømper.
Ud over at strømper skal skiftes dagligt, må de ikke stramme. Det kan nemlig lukke af for blodomløbet til fødderne. Det kan også anbefales at bruge strømper af naturmaterialer, fordi de opsuger fugt. Nylon og andet kunststof giver derimod ikke huden mulighed for at ånde, hvilket betyder at sved og fugt bliver i strømpen.

8. Tjek børnenes fødder og fodtøj.
Børn klager sjældent over deres sko og affinder sig ofte med for små sko. Det kan resultere i at børn udvikler fejlstillinger på fødderne resten af livet.9. Brug indlæg i dine sko - hvis du går forkert på fødderne. Hvis fødderne har fejlstillinger, går man unaturligt, og det kan give smerter op gennem kroppen. Det kan behandles ved at få fremstillet et individuelt indlæg, hos din fodterapeut.

10. Skift sko efter gøremål - så har dine fødder det bedst!
Flade, høje, spidse, brede og bløde. Vælg forskelligt fodtøj alt efter om du skal på arbejde, til fest, dyrke sport eller slappe af.

Læs også : Babyfoot - genvejen til bløde fødder
 

Læs mere om: