Elsk din krop

Husk: Disse tal siger mere om dit helbred end BMI!

Kigger du fikseret på dit BMI, og kategoriserer du dig selv som sund/usund ud fra dette tal? Så er det på tide at kigge på nogle andre vigtigere tal.

Lægerne har længe haft masser af teknologi til rådighed for at måle den præcise tilstand af en persons helbred – alligevel kigger mange stærkt fokuseret på de to tal, der viser deres BMI. Og er det højere end 25, tænker folk straks, at de er usunde. Men dette er ikke nødvendigvis den fulde sandhed. BMI kan aldrig stå alene i fortællingen, om en person er ved godt helbred eller ej.

En stor nylig amerikansk analyse af 97 studier, der omfattede næsten tre millioner personer, viste, at de voksne, der havde et BMI mellem 27-30 ikke nødvendigvis levede livet farligere, og at det BMI, der var forbundet med den laveste dødelighed, var 27. Så hvis man ser overvægt som en sikker dødsdom, kan man godt tro om.

Læs også: Kan man være rund og sund på samme tid? 

5 tal, du skal være opmærksom på

Lad os se på de tal, der virkelig siger noget om dit helbred:

Blodtrykket

Dit blodtryk er enormt vigtigt, da det hænger sammen med dit hjertes sundhed, og det tal, du får at vide hos lægen, er ikke ligegyldigt. Er det for højt, kan det i værste tilfælde føre til en blodprop, så gå hellere op i dette tal end dit BMI.

Dine kolesterol-tal

Høje kolesterol-tal afhænger ikke kun af din vægt, din størrelse, form eller BMI, og har du for meget af det dårlige kolesterol, kaldet LDL, kan det føre til åreforkalkning og blodpropper. Det kan ikke mærkes, om du har forhøjede kolesteroltal, så få dem tjekket hos lægen.

Hvor mange glas vand, du drikker dagligt

Nej, du behøver ikke som udgangspunkt at drikke otte glas vand om dagen, for det afhænger af dit personlige aktivitetsniveau, det klima, du bor i og andre faktorer. Men det er vigtigt, du har en god væskebalance, så tjek om din urin er lysegul – og er den mørkere, bør du drikke mere.

Hvor meget fysisk aktivitet, du foretager dig

Selvom du ikke hopper rundt i et fitness-center, er der masser af måder at få motion på, såsom en lang gåtur, yoga eller dagligdagsaktiviteter. Ja, bare at tage trappen i stedet for elevatoren er en begyndelse! Husk også, at det at dyrke motion ikke behøver at være for at tabe vægt eller får en anden figur, det kan  være for at vedligeholde dine knogler, dit hjerte og for at mindske risikoen for et hav af sygdomme og lidelser.

Læs også: Husk denne besked, når du vejer dig 

Hvor mange timers søvn, du får

Mindre søvn betyder et kortere liv. Sådan lidt forenkelt kan det siges. Vi har brug for en god nats søvn af utallige helseårsager, bl.a. er vi i større risiko for at få diabetes og kræft, hvis vi konstant er i underskud for søvn. Du får mindre sexlyst, bliver hurtigere forkølet og er i større risiko for trafikulykker …

... og glem ikke dit mentale helbred

Der er ikke noget tal, der er knyttet til f.eks. angst eller depression, men dit psykiske helbred er ligeså vigtigt som dit fysiske. Hvad enten du går i terapi, dyrker meditation, forkæler dig selv, dyrker motion eller tilbringer tid sammen med venner og familie, så husk, at det at holde dit sind raskt er langt mere vigtigt end et tilfældigt BMI-tal. Du kan f.eks. tælle efter: Hvor mange tætte gode venner/familiemedlemmer har du? Et godt socialt liv er af enorm betydning for vores helbred.

Lidt fakta om BMI ...:

Hvor stammer BMI fra?

Formlen blev fremført af den belgiske matematiker Adolphe Quetelet i 1800-tallet og blev taget op af den amerikanske fysiolog Ancel Keys i 1972, hvor den fik navnet Body Mass Index. US National Institute of Health populariserede BMI i 1985.

Hvad er BMI?

Body Mass Index (BMI) er vægten i kilo divideret med højden i anden potens eller højden gange højden i meter.

vægt (kg): 65              
højde (m) x højde (m) 1,70 x 1,70  

BMI = 22,5 
 

BMI-grænser for raske voksne

•  BMI under 18,5: undervægt
•  BMI mellem 18,5 og under 25: normalvægt
•  BMI mellem 25 og under 30: moderat overvægt
•  BMI på 30 eller højere: svær overvægt

At være ældre

•  Yngre ældre: fra 65 til 74 år
•  Gamle ældre: 75 år eller ældre

OBS: Muskelmassen reduceres fra 50-års alderen med cirka én procent årligt

 

Kilde: Revelist, kost.dk, Blackburn and Jacobs, Int J Epidemiol 2014

Få 6 nr. af Q + 2 sæt Flora Danica-sengetøj for kun 899 kr.

 

 

 

 

 

 

Læs mere om: