Elsk din krop

"Du behøver ikke, at synes, du er smuk eller lækker for at have krav på respekt, accept og kærlighed"

En god relation til din krop er noget, du opbygger gradvist. Læs terapeuten Miriam Veksebo's forslag til, hvordan du gør.

“Jeg hader min krop!” Sådan sagde den vidunderlige kvinde til mig, mens vi gik tur i skoven, og indsnusede de sprøde grønne blade og nød forårets spirende løfter. Sådan har jeg efterhånden hørt rigtig mange vidunderlige kvinder sige om deres krop. Sådan har jeg selv haft det med min krop.

Dengang jeg hadede min krop, følte jeg, jeg var i krig med den. Som om den bare ikke VILLE samarbejde. Jeg ville gerne have six-pack og stramme lår. Min krop ville gerne have en stor røv og flere flødekager. Det var selvfølgelig ikke virkeligheden, men det var den fortælling, jeg valgte som sandhed. Og den fortælling har jeg, i forskellige versioner, hørt genfortalt utallige gange efterhånden.

Men hader vi mon at trække vejret? Hader vi, at vores hjerte troligt banker derudaf og med sin banken giver os det næste sekund af livet som gave? Hader vi, at kramme en vi elsker? Hvad med at gå en tur, cykle med vinden i håret, se en smuk solnedgang, løfte glasset til en fejringsskål i livets lysere øjeblikke? Hader vi det?

Kroppen er meget andet end udseendet 

Vi gør vores krop mindre, end den er. Meget mindre end den er. Vi reducerer den til primært at være et udseende. Og det er pudsigt, for når vi gør det, er der også en ret kraftig tendens til, at vi gør os selv meget mindre, end det vi er. På den måde hænger vi så smukt sammen, på den måde kan vi ikke rigtig frigøre os fra vores kroppe. Det bliver en form for spejling. Mere præcist udtrykt bliver relationen til os selv genspejlet i vores relation til vores krop.

Læs også: Læs Miriams vigtige budskab til alle: "Jeg er grim"

Når vi gør os selv mindre, end vi er, når vi reducerer os selv til nogle enkelte afspejlinger af os, så indskrænker vi den plads, vi har lov at indtage i livet. Vi snører os selv ind, og som resultat bliver det svært at have plads til den lykke, kærlighed, glæde og energi, vi i virkeligheden længes efter. Vi klipper en hæl og hugger en tå for at passe ind i sko, der er alt alt for små. Og så bebrejder vi foden for at være så dum og på tværs. Lortefod.

Har du nogensinde overvejet, at relationen til din krop er en relation som så mange andre? Jeg ved, at rigtig mange kæmper med kropskærligheden, og jeg ved, at rigtig mange også kæmper med kropsaccepten. Men vi går jo heller ikke fra at møde en fremmed i bussen til at erklære vores udødelige kærlighed fra det ene øjeblik til det andet. En relation er noget, man opbygger. Sådan forholder det sig også med relationen til både dig selv og til din krop. Det er noget, der opbygges over tid. Det er rigtig gode nyheder, for det betyder, at du kan begynde at bygge en helt anden relation til dig selv og til din krop. Du kan begynde i dag. Hvis altså det var noget, du godt kunne tænke dig.

Læs også: Kender du denne Instagram-profil? Den vil gøre din dag bedre 

Vores kroppe er vores portal til verden. Uden den, ingen verden. Og vi har som mennesker mange flere nuancer end “hjælpsom, sød, tilpas kantet og tilpas interessant”. Vi er meget større. Vi har hele balsale fyldt med spændende vinkler, krydderier fra alle livets destinationer og fascinerende kombinationer af følelser og vildskab. Vi er et eventyr, der venter på at blive levet. Vi er gave, der venter på at blive pakket ud. 

4 tip til større selvkærlighed

Her får du fire fingerpeg til forandring, så du kan blive pakket ud og åbne endnu mere for det eventyr, der er dig: 

1. Inden kropskærlighed og kropsaccept kommer kropsaccept. I stedet for at stirre dig blind på alt det, du ikke kan føle for din krop eller dig selv lige nu, kan du fokusere på respekten. Hvordan kan du langsomt begynde at respektere din krops signaler og behov og dine egne signaler og behov allerede i dag?

2. Din krop er mere end dens udseende. Du er mere end din overflade. Hvilke fortællinger har du om din krop og om dig selv? Undersøg dine fortællinger, og udvid dem, så både din krop og du kan få mere plads i livet til at boltre sig på.

3. Vi ser, som vi har det. Ikke som det er. Sådan er det i høj grad med spejlbilledet. Du kender måske det, at du den ene dag egentlig synes, du er meget pæn i den der kjole, eller at smilet faktisk er helt ok, som det spiller om kap med dine strålende øjne? Og den næste dag, kan du mest af alt have lyst til at krybe tilbage under dynen, for ingen med dit udseende kan være bekendt at gå på gaden? Hvis du kan genkende det, skal du vide, det er helt almindeligt. Den ene dag ser du fra overskud, den næste ser du fra underskud. Øv dig i at se dit spejlbillede som en refleksion af det, du ser fra.

4. Du behøver ikke synes, at du er smuk eller lækker for at have krav på respekt, accept og kærlighed. Heller ikke når respekten, accepten eller kærligheden skal komme fra dig selv. Giv dig selv lov til at se dig selv som grim, uden at det behøver have indvirkning på den respekt, du viser dig selv.

 

Miriam Veksebo har siden 2012 hjulpet kvinder med at slippe overspisning og kurmentalitet, og komme i mål med et kærligt og balanceret forhold til kost, krop og vægt. Hun holder til i Hellerup, har klienter fra hele verden, og inspirerer til livsdygtig sundhed igennem radikal ansvarstagen, følelsesmæssig fitness, selvkærlig kropskærlighed og intuitiv spisning.

Vild med Q? Så følg @curvy_kandi på Instagram