Annonce
Popkultur
21. oktober 2025

Tidens store film har kæmpe stjerner i hovedrollen og masser af omtale: Hvorfor flopper de i alligevel?

Flere højt profilerede film har fået en hård medfart i de amerikanske biografer – og udviklingen ser ikke ud til at aftage foreløbigt.
Af: Nina Pratt
Leonardo DiCaprio i 'One Battle After Another' 

Leonardo DiCaprio i 'One Battle After Another'.

Foto: Warner Bros. Pictures

Du har helt sikkert hørt om ‘One Battle After Another’, den nye, anmelderroste storfilm, der har Leonardo DiCaprio i hovedrollen og er instrueret af Paul Thomas Anderson.

Men der er en god chance for, du ikke har set den – i hvert fald hvis besøgstallet i amerikanske biografer er nogen indikation.

Ifølge Variety er besøgstallet nemlig ikke synderligt imponerende. Selvom filmens nuværende globale indtjening på 980 millioner kroner er imponerende for en film, der både er original, har en R-rating og varer næsten tre timer, skal filmen tjene omkring 2,1 milliarder kroner for blot at gå i nul.

Det skyldes, at Warner Bros. har brugt over omtrent 910 millioner kroner på produktionen og 490 millioner kroner på markedsføring, og at billetindtægterne som regel deles 50/50 mellem studierne og biograferne.

Annonce

Og det er ikke den eneste film, der udefra set har alle komponenterne til at være en succes, men hvis indtjening ikke lever op til forventningerne.

En biografejer udtaler til Variety, at A24-filmen ‘The Smashing Machine’, en såkaldt biopic med Dwayne Johnson i hovedrollen som MMA-mester Mark Kerr døde lynhurtigt i billetsalget. Og ‘Roofman’, et komediedrama med Channing Tatum i hovedrollen, oplevede lidt til ingen succes overhovedet.

– De her prestigefilm har ikke formået at skabe en følelse af FOMO (fear of missing out, red.) hos publikum. De blev simpelthen ikke gjort til store nok begivenheder, siger Shawn Robbins, billetanalytiker hos Fandango til Variety.

https://imgix.femina.dk/2025-10-20/leo-1024x576.jpg

Leonardo DiCaprio i ‘One Battle After Another’

Foto: Warner Bros. Pictures

Højt at flyve, langt at falde

Der kan være noget om snakken – for Shawn Robbins uddyber, at publikum anno 2025 er blevet vant til at skulle vente relativt kort tid, før man ‘bare’ kan streame film på en onlinetjeneste. Særligt film, der, som han formulerer det, “ikke indeholder superhelte, dinosaurere eller Christopher Nolan-agtige pyroteknik”.

Annonce

Variety vurderer, at Warner Bros.’ øvrige succesfilm og det faktum, at ‘One Battle After Another’ formodes at blive en kæmpe spiller til dette års Oscar uddeling, redder det økonomiske tab, filmen måtte lide i biografsalg.

For andre filmsselskaber risikerer historien dog at være en anden.

A24, der producerede ‘The Smashing Machine’, var engang et mindre uafhængigt filmselskab, der er vokset ihærdigt de seneste par år og nu har valgt at satse stort. I 2024 gennemførte filmselskabet en investeringsrunde, der vurderede selskabets værdi til omkring 24,5 milliarder kroner. Kapitalen er siden blevet brugt til at finansiere en række langt dyrere film end tidligere.

Annonce

Blandt dem er ‘The Smashing Machine’, som kostede cirka 350 millioner kroner at producere. Det er mange flere millioner, end det en typisk indieproduktion koster.

I december følger selskabet op med filmen ‘Marty Supreme’, et drama med Timothée Chalamet i hovedrollen, der har et budget på mellem 420 og 490 millioner kroner. Det gør den til den dyreste film i A24’s historie.

Ifølge Variety forsøger A24 med sådanne satsninger at udfylde et hul i markedet for de mellemstore film, som de store studier i stigende grad har opgivet. Men strategien er risikabel, for de højere udgifter betyder, at et flop rammer filmselskaberne hårdere.

Annonce

Her kommer ‘The Smashing Machine’ igen i spil. For at reducere risikoen solgte A24 de udenlandske rettigheder til filmen, og det ventes at begrænse selskabets eget tab til omkring 70 millioner kroner. Til gengæld har aftalen ramt de internationale partnere hårdt økonomisk, og flere af dem kan ifølge branchefolk være tilbageholdende med at samarbejde igen.

Alligevel håber brancheanalytikere, at studierne fortsat vil satse på film for voksne. De mener, at det kræver film i mange forskellige genrer og størrelser at bringe biografmarkedet tilbage til niveauet før pandemien.

Annonce

Indtægterne ligger stadig omkring 20 procent under 2019-niveauet, fordi folk, ifølge en analytiker, vælger det, de kender: efterfølgere, prequels og spin-offs. Med originale film er risikoen bare større.

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.