Mode
11. august 2025

Én farve satte tonen for hele modeugen – og den er alt andet end neutral

Foråret 2026 bliver opsigtsvækkende, hvis man skal tro kollektionerne fra modeugen i København.
Af: Rose Maria Behavý
Copenhagen Fashion Week

Copenhagen Fashion Week.

Foto: Copenhagen Fashion Week

København har netop endnu engang lagt gader, bygninger, parker, pladser og pakhuse til modeugen, der lokker modefolk af enhver kaliber til vores hovedstad.

Formålet med modeugen (som kan være svært at få øje på gennem det kaotiske cirkus, der kaldes “streetstyle”, og som efterhånden fylder mere end modeugen selv), er, at designerne præsenterer deres bud på moden et lille års tid ude i fremtiden, som indkøbere fra diverse butikker og webshops dernæst kan lægge billet ind på, og som vi som forbrugere efterfølgende kan købe, efter det er sat i produktion. Dertil inviteres pressen, som kan skrive om kollektionerne og særligt gennemgående trends, som man som forbruger kan se frem til.

Og ad den vej kommer vi på sporet af, hvor denne artikel gerne vil hen: Nemlig en særlig trend, der gik igen og igen på tværs af de kollektioner, der blev præsenteret under modeugen. Vi kan kalde det en rød tråd.

Eller faktisk var det mere end en rød tråd. Den klare, postkasserøde nuance, som i mange sæsoner har måtte se sig slået af dybere nuancer som bordeaux, aubergine og brændt orange, gik klokkeklart igen i kollektionerne hos Skall Studio, der ellers er kendte for deres yderst neutrale farvepalette, til Herskind, Gestuz, Forza Collective og Birrot.

Og her var ikke blot tale om en detalje eller et strejf af rød. Nej, vi taler om gennemgående tone-i-tone-looks, lange røde frakker og knaldrøde aftenkjoler.

Når postkasserød dukker op i modebilledet, er det sjældent tilfældigt – det er et tegn på, at vi længes efter mod, energi og et farverigt modspil til tidens alvor. Historisk set har rød ofte fået et comeback i perioder præget af kriser, økonomisk uro eller politisk spænding, hvilket på mange måder kan oversættes direkte til den tid, vi lever i nu. Vi så det under 2. Verdenskrig i 1940’erne, hvor røde læber var højeste mode, og under den økonomiske krise og Den Kolde Krig i 1980’erne, hvor “power red” blev en signaturfarve blandt Yuppier. Den kraftige røde farve fungerer som en slags “humørbooster”, og er som et visuelt spark, der signalerer liv, handlekraft og mod på forandring. Mon designerne prøver at fortælle os noget, eller er det blot et tilfælde?

Se udvalgte røde looks fra CPHFW her.

Forza Collective

Forza Collective SS26

Foto: Copenhagen Fashion Week / James Cochrane

Forza Collective SS26

Gestuz SS26

Gestuz SS26

Foto: James Cochrane / Copenhagen Fashion Week

Gestuz SS26

Herskind

Herskind SS26

Foto: James Cochrane / Copenhagen Fashion Week

Herskind SS26

Skall Studio

Skall Studio SS26

Foto: James Cochrane / Copenhagen Fashion Week

Skall Studio SS26

Birrot

Birrot SS26

Foto: James Cochrane / Copenhagen Fashion Week

Birrot SS26

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.