Annonce
Samfund
11. november 2025

Det tog 6 minutter, før vores fiktive 13-årige blev bombarderet med kropsrelateret indhold på TikTok: "Nu er det nok"

Algoritmerne, eller "smalgoritmerne", som vi har døbt dem, fremmer usikkerhed og et dårligt selvbillede. Vi synes det er nok nu!
Af: Tine Brødegaard Hansen, Malin Roos, Ingeborg Heldal
Fællesfoto

Fra venstre ses Tine Brødegaard Hansen, chefredaktør femina, Danmark, Ingeborg Heldal, chefredaktør KK, Norge og Malin Roos, chefredaktør Femina, Sverige.

Foto: PR

35 sekunder.

Så lang tid tager det, før en 13-årig pige i Norge, der opretter en konto på TikTok, begynder at blive bombarderet med kropsrelateret indhold.

I Danmark viste den samme test cirka seks minutter og i Sverige 11 minutter – heller ikke nogen evighed.

Annonce

Profilerne var i virkeligheden skabt af journalister fra de tre livsstilsmagasiner, vi som chefredaktører repræsenterer: Femina i Danmark, Femina i Sverige og Kvinner og Klær i Norge – der alle er en del af Aller Media Nordic.

Baggrunden for vores fælles undersøgelse “Smalgoritmen” er undersøgelsen The Nordic Women Report 2025, som blandt andet afdækkede følgende tal:

Mere end fire ud af 10 kvinder i Norden er kritiske over for, hvordan deres krop ser ud.

Otte ud af ti kvinder mellem 18 og 45 år oplyser, at de påvirkes negativt af de gældende skønhedsidealer.

Annonce

Syv ud af 10 ønsker at se flere naturlige kroppe i deres sociale medie-feed.

Resultatet var tydeligt: Det er især unge kvinder, der oplever, at de ikke er gode nok, som de er.

Kampen mod kvindekroppen er på ingen måde ny – men det, der er nyt i dag, er, at vi – og især unge piger – står over for en fuldstændig hensynsløs modstander.

På sociale medier er algoritmer designet til at foreslå indhold, der er “interessant” for brugeren. Ifølge vores fælles undersøgelse tog det altså kun 35 sekunder, før TikTok-appen havde afkodet, at en 13-årig pige “ønsker” at se:

Annonce
  • Klip af unge piger, der lokker med seksuelle ydelser.
  • “Hacks” til, hvordan du fremhæver brysterne i en oversized trøje.
  • Tips til, hvordan du placerer badevægten, så den viser mindre vægt.

Alt dette sker samtidig med, at advarslerne om spiseforstyrrelser og udbredt psykisk mistrivsel blandt unge lyder højere end nogensinde.

Vi undersøger ”smalgoritmen”

I en række artikler sætter femina fokus på bl.a. algoritmerne, eller "smalgoritmerne", som vi har døbt dem, samt på det pres kvinder føler for, at kroppen skal se ud på en bestemt måde.

Undersøgelsen er et samarbejde mellem Femina.se, femina.dk og KK.no, der alle er en del af Aller Media Nordic.

Den udspringer af undersøgelsen The Nordic Women Report 2025.

På 20 år er antallet af kvinder med risikoadfærd for spiseforstyrrelser fordoblet, viser et nyere studie fra Statens Institut for Folkesundhed. Stigningen ses i alle aldersgrupper, men mest markant blandt kvinder i 25-34-årsalderen.

Annonce

Den udvikling hænger formentlig blandt andet sammen med accelerationen af sociale medier, siger Camilla Hersom, der er direktør i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

– Det, vi ser tydeligt, er, at de bliver yngre og yngre. Det er meget svært at sige, hvornår udviklingen begyndte. Men det er tydeligt, at det ikke længere er ualmindeligt, at vi ser børn på 8-10 år med risikoadfærd. Og det er et nyt fænomen, siger hun i et interview med femina.

Vi synes, at det er nok nu.

Vi kan ikke blot se til, mens vores børn – vores døtre – fodres med kropslede og indhold på deres telefoner, der udnytter usikkerhed og udløser usunde adfærdsmønstre.

Annonce

Techgiganterne må nu for alvor begynde at tage ansvar, leve op til deres egne retningslinjer i forhold til børn og unge på deres platforme.

Den tidligere Meta-chef Sarah Wynn-Williams afslørede i sin bog 'Careless People: A Story of Where I Used to Work', at virksomheden tilbyder skønhedsindustrien adgang til piger i alderen 13–17 år, som sletter deres selfies. I samme øjeblik som pigen sletter et billede af sig selv på Instagram eller Facebook, får hun en reklame for makeup eller vægttab, ifølge forfatteren.

Annonce

Lad os være helt tydelige:

Unge pigers og kvinders usikkerhed er ikke en handelsvare.

Vi må turde tale højt om de sociale mediers ansvar – især for det indhold, der rammer de yngste og mest sårbare brugere.

For næste generation.

Malin Roos, chefredaktør Femina, Sverige
Ingeborg Heldal, chefredaktør KK, Norge
Tine Brødegård Hansen, chefredaktør femina, Danmark

Annonce

Læs mere om:

Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.