Sundhed

Sådan hjælper du dit overvægtige barn

Hvordan finder du ud af, om dit barn er overvægtigt? Og hvordan undgår man den ekstra vægt hos et barn? Få svarene her...

Er dit barn overvægtigt?

Det er typisk tegn på overvægt, hvis:

* barnet, der er over 2 år, har udviklet et 'håndtag' på maven

* barnet generelt ser tykt/buttet ud, og dets taljemål og buksestørrelse ikke passer til alderen

* barnets BMI er for højt. Du kan finde en BMI-beregner på forsiden af MAMA.dk

I dag er hvert femte barn i Danmark overvægtigt. Det er mange - omkring 5-6 stykker i en almindelig skoleklasse.

Prøv at tænke tilbage på din egen skoletid. Der var ikke så mange tykke børn, vel? Og netop det, at det er så udbredt, betyder, at vi har svært ved at se, hvis vores egne børn er overvægtige. De ligner jo bare de andre.

Læs også: Det gør du, hvis dit barn er for tykt

Grunden til den såkaldte fedme-epidemi er, at vi i dag spiser langt mere fedt og sukker end tidligere, og at vi bevæger os mindre. Den gode nyhed er, at vi kan gøre noget ved det - alene ved at ændre vores kost og få sundere motionsvaner.

Konsekvenserne af overvægt

Og det er vigtigt at gøre for vores børns skyld, for overvægt i barndommen følger langt de fleste ind i voksenlivet med risiko for en hel række livsttilssygdomme - heriblandt forhøjet blodtryk, forhøjet kolesterol og sukkersyge.

Læs også: Undgå, at dit barn bliver et dovendyr

Barnet er desuden i større fare for at blive mobbet, hvilket også kan få psykiske konsekvenser langt ind i voksenalderen. Det forklarer børnelægen Vibeke Manniche i sin nye bog 'Fedt nok'.

Sådan hjælper du dit overvægtige barn

I bogen opstiller Vibeke Manniche samtidig en række gode råd til forældre med et overvægtigt barn:

* Første skridt er erkendelse - ellers sker der ikke noget.

* Server sund mad - og vær solidarisk! Alle skal spise anderledes, hvis kosten lægges om - ikke kun den overvægtige. Giv også udtryk for, at du nyder den mad, der serveres - det smitter!

* Brug generelt mindre tallerkener under middagen og server max 1½ portion. 50 % skal bestå af frugt/grønt, 25 % af magert kød/fisk og 25 % af ris/pasta/brød/kartofler. Og spar på fedtstoffet.

* Spring ikke måltider over. Det er bedre med mange små end flere store. Mind desuden barnet om, at det skal spise langsomt og tygge maden grundigt.

* Begræns tilgængeligheden af det usunde - lad være med at købe slik, kager og søde sager.

* Skift til en fedtfattig mælk - og server max ½ liter fedtfattigt mælkeprodukt (inkl. yoghurt) dagligt.

* Server vand til maden og undgå helt sukkerholdige drikke.

* Sørg for, at barnet hver dag får pulsen op ½-1 time ved f.eks. at gå i skole, cykle, dyrke sport og sjove fysiske lege. En hund kan også være velkommen. Sørg også for, at barnets tøj giver mulighed for bevægelse.

* Lad barnet bruge max 1½ time foran skærmen (tv, computer, ipad) om dagen - udover lektier.

* Prøv at få indført en bevægelsespolitik samt en 'nul sukker'-politik i dit barns skole og sørg for, at dit barn har adgang til rindende vand i skolen. Barnet skal have 2 liter vand dagligt.

* Sørg for, at barnet får nok søvn.

* Øg evt. barnets motivation til at tabe sig ved, at det måske får en gave eller samler point til noget, det meget gerne vil have.

* Søg evt. hjælp hos professionelle - f.eks. kommunens sundhedstjeneste, egen læge, diætist eller andre lokale tilbud.

Læs også:
Børns overvægt går ud over motorikken

Læs mere om: