Her er 12 gode råd til SFO-start.
Familieliv

12 gode råd til SFO-start

2. maj 2017
af Anne Romanelli
Når dit barn starter i SFO, tages der samtidig hul på en helt ny hverdag med anderledes og ukendte rammer. Her er 12 gode råd til, hvordan du giver dit barn den bedste start på SFO-livet.

I disse måneder starter mange af landets kommende skolebørn i skolefritidsordningen SFO, og det er en stor omvæltning for de fleste.

Verden er ikke længere helt så trygt og kontrolleret som i børnehaven, hvor der er flere og skarpere øjne på børnene samt indhegninger, låse på dørene og overskuelige arealer.

SFO-start: Sådan vælger du den rigtige skoletaske

Samtidig er der pludselig mange nye ansigter at forholde sig til. Det kan derfor være rart med nogle gode råd, så dit barn kan få den bedste start på sit nye liv som SFO’er og skoleelev.

Her er 12 gode råd til dit barns SFO-start

1) Lad være med at bekymre dig alt for meget

Se dit barn, som det store barn, det nu er ved at være. Dit barn er kan mange ting, når det starter SFO, så måske er det ikke så ’farligt’ alligevel. Hiv fat i en pædagog/lærer, hvis du er i tvivl om, hvordan dit barn trives. Men hav også tillid til, at de voksne nok skal hive fat i dig, hvis der er noget de gerne vil drøfte med dig.

2) Tag dit barn alvorligt

Det ER en stor ting, at slutte i børnehaven og starte i SFO. Det er normalt og helt ok at være nervøs, så anerkend barnets bekymring i stedet for at bagatelisere det og sige 'der er ingen grund til at være nervøs'. Prøv at fortælle om dengang, du selv skulle starte i skole. Eksempelvis ’Jeg følte mig meget nervøs da jeg skulle starte og havde helt ondt i maven, men da så jeg startede, gik det egentlig meget nemt, og det var dejligt’. Eller fortæl om den nervøse pædagog, der går og tænker på, om han nu kan huske alle navnene på de søde børn, der skal starte. De voksne kan også være nervøse!

3) Gør SFO-start til noget spændende

Skab en positiv stemning omkring det at starte i SFO ved sammen at finde en flot skoletaske, den helt rigtige madkasse til og blyanter til penalhuset – og måske noget flot tøj til den første skoledag. På denne måde bliver fokus flyttet fra nervøsitet til noget helt håndgribeligt.

4) Sørg for orden i sagerne

Orden skaber tryghed i en ellers uoverskuelig ny hverdag, så du kan gøre dit barn en stor tjeneste ved at ridse en typisk SFO-dag op for dit barn (spørg evt. først de voksne ansatte i barnets SFO, hvordan dagen forløber, og undersøg mulighederne for at besøge stedet med dit barn inden opstarten, så barnet ved, hvilken verden der venter, hvor toilettet er osv.). Lav også gerne en tjekliste sammen over, om I nu har fået øvet de ting, der er rare at kunne, når man starter på SFO – såsom selv at tage tøj af og på, tørre sig efter toiletbesøg, holde styr på sine ting, pakke en taske m.m.

5) Hjælp dit barn med at følge ’SFO-reglerne’

Vis f.eks. barnet, at man krydser sig ind og ud, når man kommer og går, at man ikke går uden at sige farvel til en pædagog osv. Fortæl, at selvom der ikke er hegn om området, skal man ikke bevæge sig udenfor uden de voksne, og så skal man gøre hvad de voksne siger. Lær også dit barn om de sociale spilleregler – hvordan man siger fra over for andre børn, hvordan man kommer med i en leg osv. Tank i den forbindelse dit barn op med selvtillid og fortæl barnet, at det har masser at byde ind med i sociale sammenhænge.

6) Lad dit barn selv fortælle om sin dag

Lad dit barn få ejerskab over sin nye SFO ved at spørge interesseret ind til, hvad barnet har lavet i løbet af dagen, og hvad der har været af nye, spændende og måske svære udfordringer. Spørg også dit barn, om der er nogen vigtige beskeder – og lad barnet selv tjekke tasken. Lad gerne barnet vise dig rundt og vise dig nogle af de ting, barnet har leget med og lavet i løbet af dagen.

7) Vær forberedt på manglende overskud hos dit barn

Det at starte på SFO kan virke meget overvældende, og barnet vil ofte reagere derhjemme. Dit barn kan blive mere pylret, der skal måske ikke så meget til, før barnet bliver ked af det, og mange børn vil i denne periode også søge deres forældre om natten. De vågner, har mareridt og har brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Giv barnet netop dét.

Her finder du nemme og sunde opskrifter til dit barns madpakke

8) Giv barnet overblik over ugen

Hjælp dit barn med at få overblik over en uge ved at lave et skema med billeder og evt. meget kort tekst – også mht. hvad I skal lave uden for SFO-regi. Det kan hjælpe barnet med at overskue dagene.

9) Giv barnet en blid overgang fra børnehaven

Fortæl barnet, at I nok skal komme på besøg i børnehaven og hilse på de gamle venner og pædagoger, hvis barnet har brug for det. På denne måde er bruddet ikke så brat, og barnet ved, at børnehaven stadig er et sted, man kan komme tilbage og hilse på, hvis stedet er savnet. I kan også sammen kigge på billeder fra børnehaven og tale om de voksne og børn, der var der.

10) Skær ned på andre aktiviteter

Det er ikke nødvendigt, at dit barn meldes til en masse aktiviteter i fritiden, og det kan faktisk være end god ting at undgå for megen virak i weekenderne. Dit barn har brug for at slappe af og ikke skulle koncentrere sig om meget andet end det at være på vej til at blive skolebarn og finde nye venner, skabe nye relationer og udvide sine sociale kompetencer.

11) Lav legeaftaler med SFO-vennerne

Selvom det er godt at skære ned på andre aktiviteter i SDO-starten, så er det en god ting at lave legeaftaler med dit barns nye SFO-venner. Kender I allerede andre, der skal starte i samme SFO, så mød hinanden nogle gange inden, så børnene får et tæt(tere) forhold og har hinanden at støtte sig til, når de starter. Når SFO-en er startet, er det også fint at arrangere legeaftaler derhjemme i weekenden, så børnenes bånd kan blive styrket.

12) Hold ’overleveringsmøder’ med børnehave og SFO

Hvis der er mulighed, så hold et møde med hhv. børnehavens og SFO’ens pædagoger, hvor I drøfter, hvor dit barn står i forhold til hele SFO-opstarten – hvilken person er barnet, hvilke behov har det, og hvilke problemer kan der evt. opstå. Børnehaven kender dit barn godt og ved, hvilke styrker og evt. svagheder barnet kan have, så I ved, hvad der skal fokuseres på, og SFO’ens pædagoger (og dermed dit barn) kan have stor gavn af lige at få skitseret, hvilken type barn de nu kommer til at møde og tage sig af.

Kilder: Netsundhedsplejerske.dk og Førsteskoledag.dk

Lær dit barn at få venner - 5 gode råd:

Lær dit barn at få venner - 5 gode råd

Læs også