Krop og kost

Gravid do's and dont's - det må du ikke

Er du gravid, har du sikkert allerede fået de første 117 gode råd om, hvad du må, hvad du skal, hvad du endelig ikke må, hvad du skal spise, og hvad du skal undgå. Men det er langt fra alle de velmenende råd, der har hold i virkeligheden, og hvad skal du så tro på? Her giver vi dig svaret på hvad du ikke må!

Sig nej til….

- Alkohol.
Lad vinen og den kolde øl stå, selvom det frister. Det er veldokumenteret, at det kan skade dit foster, så lad hellere være end at tage chancen.

- Rygning. Hvis du ryger når du er gravid, skader du dit barns muligheder for selv at opnå graviditet. Dit barn bliver også mindre, hvilket betyder at hjerte, lunger og alle andre organer også bliver mindre og dermed mindre modstandsdygtige.

- Overvægt. Vær opmærksom på din vægt, og undgå en stor vægtøgning mens du er gravid ved at følge både kost- og motionsrådene. Overvægtige har nemlig større risiko for graviditetskomplikationer og komplicerede fødsler.

Hvor meget (eller lidt) skal du egentlig spise, når du er gravid? Få svaret her

- Kaffe. Prøv så vidt muligt at skære ned på de koffeinholdige drikke, når du er gravid. Hold dig til maksimalt to kopper kaffe, to-fire kopper te eller en liter cola eller anden koffeinholdig drik, som eksempelvis energidrikke - om dagen.

- Sukker. Et stort sukkerindtag påvirker hele din insulinproduktion og påvirker din krop, så du både kan blive mere træt og også opleve hovedpine og nedtrykthed. Et lille sukkerindtag vil hjælpe dig med at holde dit blodsukker stabilt, hvilket din baby også vil have glæde af.

- Dyr. Hav ikke kontakt med dyreekskrementer som for eksempel kattebakker og hamsterbure, mens du er gravid. Der kan være bakterier og sygdomme i, som kan være farlige for din baby.

- Varme. Gå ikke i meget varme karbade og sauna og dæk din mave, hvis du solbader. Tænk på, at din baby kan få det for varmt inde i maven. Spabade kan desuden indeholde mange bakterier, der ikke er gode for dit barn.

- Parfume. Parfume er en af de hyppigste grunde til allergi. Skån derfor din baby mest muligt.

- E-numre. Begræns dit forbrug af forarbejdet mad med mange e-numre, som eksempelvis færdigretter. Din baby har brug for sund kost med masser af vitaminer i fremfor kunstige tilsætningsstoffer.

- Kontaktsport. Drop al kontaktsport mens du er gravid, eksempelvis fodbold, håndbold eller karate. Hvis du bliver ramt uheldigt, kan du miste barnet.

Selvom du er gravid, behøver du ikke droppe sport helt. Læs her, hvorfor det er en god ide at dyrke sport, mens du er gravid

- Fisk.
Undgå at spise østersølaks, frisk tun, helleflynder, gedde og aborre når du er gravid. Disse fisk kan nemlig indeholde for høje mængder af kviksølv.
- Upasteuriseret mælk. Lad være med at bruge upasteuriserede (ikke varmebehandlede) mælke- og osteprodukter. Upasteuriserede madvarer kan indeholde bakterien Listeria monocytogenes, der er farlig for dig som gravid, fordi den kan føre til abort, for tidlig fødsel eller infektion hos den nyfødte.

- Røntgen. Vent med røntgen hos eksempelvis tandlægen, da din baby er følsom over for strålerne.

- Bekymringer. Prøv at lade være med at bekymre dig og tænke negative tanker om, hvorvidt din baby nu er sund og rask, og om du kan klare at føde. Det giver stress og bekymringer er helt og aldeles spild af tid.

Her kan du læse om alt det, du gerne må, mens du er gravid

Det skal nok gå!

Måske syntes du, listen er overvældende, men husk på, at der er masser, du som gravid stadig kan nyde og gerne må. Det handler om at bruge din fornuft, og har du allerede brudt en af de mange regler, er der højst sandsynligt ikke sket noget farligt. Kom du til at drikke en kop for meget til tante Odas sønderjyske kaffebord, så går det nok. Så et sidste 'don't' er: Lad være med at slå dig selv oven i hovedet, hvis du er kommet til at gøre, noget du ikke burde. Det går nok!