Gravid

Gravid på job

Du tilbringer minbdst lige så mange af dine vågne timer på jobbet som derhjemme. Her får du gode tips til en sund arbejdsdag, mens du er gravid.

timer Skift stilling
Det kan godt være svært at huske at skifte arbejdsstilling, når du sidder fordybet i arbejdet. Hvis du har hæve-sænke-bord, er anbefalingen at stå op cirka 10 minutter hver time. Et minutur kan være en god reminder. Stil uret på tre kvarter ad gangen, og skift så stilling, gå en lille tur, eller lav et par øvelser. Hoptimist Æggeur Turkis, 149 kr. emmalys.dk
agurkesnack

En nem snack
Spis lidt godt sidst på dagen, og bevar energien. Denne lille snack kan du lave hjemmefra og stille i køleskabet, til sulten melder sig.

½ agurk
1 lille håndfuld frisk basilikum
4 spsk. hytteost
Salt, peber og timian

Fjern kød og kerner fra agurkens midte med en teske. Bland hytteost med salt, peber, et drys timian og finthakket basilikum. Fyld agurkestykkerne med blandingen. Læs mere på smagsloejer.dk

Træning iphone Bevæg dig på
Komiteen for Sundhedsoplysning har i samarbejde med Jordemoderforeningen udviklet app'en 'Gravid', hvor du finder gode 22 øvelser, du kan lave, når du lige har to ledige minutter på jobbet. Den koster 18 kr. i Google Play og App Store.

Vær særligt opmærksom
Du og din arbejdsgiver skal begge passe godt på dig, når du er gravid. Det er især de følgende påvirkninger I skal være opmærksomme på:

• Fysiske påvirkninger som stød, støj, stråling, tunge løft og langvarigt stående og gående arbejde.
• Smitsomme sygdomme som røde hunde, skoldkopper og den 5. børnesygdom lussingesyge.
• Kemiske påvirkninger som kræftfremkaldende stoffer, hormonforstyrrende stoffer og organiske opløsningsmidler.
• På arbejdstilsynet.dk kan du læse mere om de påvirkninger, du især skal undgå under din graviditet i At-vejledning A.1.8.

Kilde: Arbejdstilsynet

Læs også:
Gode lydbøger til mor
Gravid? Træn dig stærk med Mama.dk
Disse gener kan du opleve i graviditeten

Læs mere om: