Hovedretter

Madplan: 5 lækre Sense-retter/1

I denne uge får du en lækker madplan til alle ugens hverdage, der bygger på Sense-principperne. Det er kvinden bag Sense, kostvejleder Suzy Wengel, der står bag opskrifterne. Der bydes bla. på hokkaidogryde, torsk i fad og musaka med oksekød, sød kartoffel og aubergine. Få alle opskrifterne her

Madplan: 5 lækre retter der bygger på Sense-principperne

 

Det går Sense ud på
 
Sense handler om fornuft – både i forhold til, hvilken mad du spiser, og mængderne. Intet er forbudt, men der findes fødevarer, du helst skal nyde i begrænsede mængder, f.eks. slik, kage og is. Du skal som udgangspunkt spise tre måltider om dagen. Mængderne af maden på din tallerken bestemmes af dine håndfulde. 
 
 
Til hvert af dine måltider har du tre til fire håndfulde mad til rådighed: 
Håndfuld 1 og 2: grøntsager. Du kan nøjes med en håndfuld.
Håndfuld 3: protein (kød, fjerkræ, fisk, mager ost, bælgfrugter osv.). 
Håndfuld 4: stivelse og/eller frugt (brød, pasta, kartofler, bær osv.).
Derudover en til tre spiseskefulde fedt (olie, mayonnaise, smør, pesto, fed ost osv.). 
 
Når du har spist efter Sense i 14 dage, kan du begynde at finde din egen vej. Hvis du har det godt med at spise tre måltider, gør du det. Du kan også dele måltiderne op i halve til et eller flere mellemmåltider i løbet af dagen. Sense virker til vægttab, så længe du ikke spiser mere, end hvad der samlet set kan være i de tre måltider – og du er i kalorieunderskud.