Selvudvikling

Tre ting der får dig i godt humør på to minutter

17. januar 2013
af Lisbeth Madsen, NewsDesk, Aller Media
Foto: Pantherstock
Har du fået det forkerte ben ud af sengen, og har morgenkaffen ikke haft den forventede effekt, så se her, hvad der kan booste dit humør på kort tid
Selvom du føler dig stresset eller i dårligt humør, så kan du faktisk med små greb narre din hjerne til at få dig til at føle dig bedre tilpas lynhurtigt. Det forklarer psykoterapeuten Daniela Tempesta til Huffingtonpost.com.   Det handler om, at du med din krop fortæller dit hoved, at det ikke skal være så bekymret, og psykoterapeuten kommer med tre effektive og meget nemme øvelser, der straks vil påvirke dit sind i positiv retning.   LÆS OGSÅ: Få styr på din stress og tab dig   1) Smil, selvom du ikke har lyst Det er særligt, når du ikke har lyst til at smile, at det er vigtigt, du gør det. Selvom du absolut ikke føler for det, så vil trækket på smilebåndet alligevel have en positiv indflydelse på dit sind. Det sender et signal til din hjerne om, at der ikke er fare på færde, så du kan sænke paraderne, og det vil sænke din hjerterytme og give dig mindre stresshormon i kroppen, forklarer Daniela Tempesta. Hvis det strider for meget imod din sindstilstand at smile, så sæt en kuglepen på tværs mellem dine tænder - det vil tvinge dine mundvige opad og give næsten samme effekt, siger hun.   2) Ret dig op Hvis du retter dig op, så vil det give dig ny energi og mere tro på dig selv. Det får ligeledes stresshormonerne i kroppen til at dykke, så du føler dig mindre stresset, forklarer DanielaTempesta. Desuden bør du lade din krop fylde mere. Prøv fx at stille dig op med let spredte ben og hænderne i siden à la Wonder Woman. Eller læn dig tilbage på stolen og spred armene ud, og hold positionen i mindst to minutter.     LÆS OGSÅ: Få flere tips til at stresse hurtigt af    3) Rør ved dig selv Berøring fra andre kan være meget afstressende. Men du kan faktisk også dæmpe dig selv og gøre dig bedre tilpas ved at røre ved dig selv. Læg fx en hånd på dit hjerte på den bare hud, nus dig selv på armen eller giv dig selv ansigts- eller hovedbundsmassage. Det kan være effektivt samtidig med at sige beroligende sætninger til dig selv, så som ’det her er rigtigt ubehageligt lige nu, men det går over igen’.