Selvudvikling

Sådan ved du, om du er shopaholic

af Alive 11. august 2011
Foto: Thinkstock
Har du mere end 20 par sko, er du måske en shopaholic, viser dansk undersøgelse

Det er en undersøgelse fra Copenhagen Business School (CBS), der viser, at kvinder med egen økonomi, og som har mere end 20 par sko, kan være i farezonen for at udvikle sig til shopaholics.

Professor Lucia A. Reich og lektor Wencke Gwozdz fra CBS har på baggrund af 20 års forskning fra Tyskland og Østrig undersøgt 1.015 danskeres tendenser i forhold til tvangsshopping. Og danskernes vaner er en smule anderledes end tyskernes og østrigernes.

- Undersøgelsen viser nemlig, at den typiske danske tvangsshopper er en kvinde mellem 25 og 44 år - mens den typiske købeafhængige i Tyskland og Østrig er kvinde og yngre end 25. Der planlægges en opfølgende undersøgelse senere på året. Det kan være interessant at undersøge, hvem den danske shopaholic er, og hvorfor der er en aldersforskel fra land til land, siger Wencke Gwozdz i en pressemeddelelse.

Fællesøkonomi spiller en rolleUndersøgelsen viste også, at muligheden for at shoppe døgnet rundt samt have kunde- og kreditkort til flere steder, kan påvirke shoppemanien. Det samme har betydningen af at have fællesøkonomi. Det er nemlig lettere at købe et par nye sko uden at skulle stå til ansvar over for en anden. At være shopaholic har altså ikke nødvendigvis noget at gøre med uddannelse eller indkomst.

Hos Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH) mener man dog ikke, at det at eje 20 par sko nødvendigvis er et faresignal.

- For personer med en uimodståelig købetrang, så er internettet fyldt med ubegrænsede muligheder. Men e-handel er slet ikke den afgørende faktor, og en uimodståelig trang til at købe f.eks. sko, selv om der står mere end 20 par hjemme, passer mig bekendt på mange kvinder, der ikke kan betegnes som shopaholics, siger Henrik Theil, der er kommunikationschef i FDIH, i en pressemeddelelse.

Læs på Femina.dk om købetrang

Eller læs på Oestrogen.dk om, at plastickort gør dig til en shopaholic