https://imgix.femina.dk/media/annaprim.jpg
Selvudvikling

Nordisk melankoli i verdensklasse!

4. juni 2013
af Lonnie Kjer
Foto: PR
Kontrastfyldt og kompromisløst. Melodisk, melankolsk og top-musikalsk. Et søsterligt samarbejde af en særlig karakter. Den ene døde nemlig for næsten hundrede år siden. Den anden begaver os med sin musik. Heldigvis. Mød Anna Kruse.

Hun taler, som hun synger. Dybt, rundt og stærkt. Styrken fandt hun blandt andet hos sin inspiration, den afdøde svensk/finske digter, Edith Södergran. En kvinde af en særlig støbning, der trods tuberkulose og et alt for kort liv, aldrig lod sig 'slå ud af livet' eller mistede kraften. Og forfatteren til ordene på Anna Kruses seneste album Champagne Fötter, der netop er udkommet.
"Selv om livet behandlede hende skidt, og tingene selvfølgelig var sorte, så er der så meget livskraft og ekstase i hendes ord, og det giver mig så meget at læse dem," fortæller Anna Kruse til Oestrogen.dk

Anna Kruse …

Er født i '71.

Har tidliere udgivet cd'en Lyckokatt'

Underviser i stemmetræning i 'Hous of Voice', Danmarks første akutte stemmeklinik.

Er mor til to børn.

Vedkommenhed i verdensklasse
Det giver lytteren mindst lige så meget, når man lader sig fange af den særlige nordiske stemning og af ord, toner - og stemmen! Det er velkendt og alligevel noget, man ikke rigtig har hørt før, og det skyldes i særdeleshed Anna Kruses evne til at fortolke. Uden at genere damen kan man simpelthen høre, at hun har levet et liv og ikke er et produkt af et poppet kommercielt radio-basker-projekt, og det er himmelråbende befriende.

Det er ualmindelig velspillet og -sunget, og der er tyngde, kvindelighed og vedkommenhed i verdensklasse og for alle pengene på albummet, der er lavet mellem menneskelarm i Vesterbro-lejligheden og i i rå, svensk natur i familiens ødegård.

Søstre i sjælen
Og det langt fra tilfældigt eller en fiks idé, at hendes spritnye album Champagne Fötter netop er fortolkninger af digterens poesi. Hun har nemlig forfulgt Anna Kruse altid. Under opvæksten i Sverige, hvor Edith Södergrans poesi var en del af undervisningen i folkeskolen.
"Der var noget over hendes ord, der betog mig med det samme. Hun fejrede livet i poesien, og jeg er sikker på, vi ville have kunnet inspirere hinanden, hvis vi havde mødtes. Jeg ville i hvert fald gerne være den søster, hun manglede.

Kvinder og kompromisløshed
Og det er ikke fordi, der ikke er andre af tidens medsøstre, der kan inspirere musikeren og sangeren.
"Jeg synes, der er mange stærke kvinder, der sprudler og følger deres hjerte uden de kompromisser, vi tit bliver nødt til at leve under - og med. Det er jo svært at være kompromisløs, men jeg tror på, det lader sig gøre. Det betyder jo ikke, at man ikke tager ansvar eller er superegoistisk, men at man bare tør følge sit hjerte, gå efter sine mål og ikke lade sig vælte omkuld eller lade sig slå ud."

Edith Södergran …

Blev født i 1892 og døde i 1923.
Hun voksede op blandt den finske overklasse i et stort hus med tjenestefolk, men endte sit liv i dybeste armod og sygdom. Hendes tilflugt blev derfor i poesien og alle de muligheder og verdener den åbnede.

Hun holdt ved til det sidste, fejrede livet på trods og var allermest produktiv de sidste år af hendes blot 31-årige liv.

Et gennemgående tema i Södergrans digte er længslen efter en søster

Den bedste udgave af dig selv …
Og det handler lidt om at være i nuet og ikke være offer-agtig, selvom hverdagens planlægningshelvede, økonomi eller bare livet spænder lidt ben for en af og til.
"Jeg kan godt komme til det, når jeg er i underskud af søvn eller i overskud af dårlig samvittighed. Det suger livet og energien ud af en, og vi vænner os til at beklage os over alt fra hovedpine til vejret," fortæller Anna og vil gerne slå et slag for uperfektheden.

"Vi er ikke perfekte, og det skal vi heller ikke være. Det uperfekte og skrøbelige er godt, men vi må også godt finde balancen og løfte hinanden lidt mere … også i de gode ting. Jeg mener, der er en verden til forskel på at ha' tilbragt en aften med en veninde, mens man dræner hinanden for energi - og til at løfte hinanden. Hold kæft, hvor kan man mærke det, når man sidder der og bliver enige om, at livet er sååå hårdt!"

Kompromisløs … på champagnefødder
Udfordringerne kender hun selv. Som voksen kvinde i en branche, hvor økonomien ikke giver sig selv, hvor man altid er på farten, og hvor man hele tiden skal opfinde sig selv på ny.
"Jeg tøver selvfølgelig også, fordi jeg har et ansvar over for andre end mig selv. Men jeg prøver virkelig at være kompromisløs. I forhold til økonomi bliver man jo bare ikke millionær i min branche. Men altså … 'Champagne Fötter' … det lugter da lidt af bad i champagne, ikke," griner sangerinden med den dragende stemme, som netop har forført publikum til udgivelsen af albummet. Og selvfølgelig blev det fejret med bobler. Og med Ediths Södergrans ord i både munden og hjertet. Og en selvsikkerhed, der er kommet for at blive.

Livet leves NU!
Sådan har det ikke altid været. Som helt grøn så det anderledes ud.
I teenageårene fik jeg en åbenbaring, som plantede sig i mig. Jeg tænkte, at hvis jeg nu bare hele tiden gjorde mig lidt mindre, end dem jeg var sammen med, så ville de ikke blive bange for mig. Så var jeg sikker."
Ediths digte lærte hende noget andet.
"Jeg har rystet det af mig og fundet mit ståsted. Og grunden til, at jeg i dag er en selvsikker kvinde er dét, som Edith allerede sagde i 1918: "Jeg har opdaget mine dimensioner og vil ikke gøre mig mindre, end jeg er." Det er nu, livet skal leves. Ikke i morgen, men nu!"

Køb Champagne Fötter og hør resultatet. Af et møde mellem to kvinder, der aldrig har mødt hinanden. Heldigvis puster Anna Kruse nyt og smukt liv i de gamle digte. På bare fødder og med champagnebobler i årerne. Bliv endelig ved med det.

Læs mere om Anna Kruse her!

"Musik til den anonyme alkoholiker!"

"Musikken til dit hjerte …" Mød Illeborg&Nussbaum

Dét skal også til: "Testosteron til Oestrogen!" Mød Ivan Pedersen!

Tid til sommer-shopping? Smut forbi Shoppen!

Læs også