Usikkerhed
Selvudvikling

2 øvelser, du kan lave, når du oplever usikkerhed

2. januar 2022
af Charlotte Kobberøe Fink
Udgivet første gang 12. september 2018. Foto: Shutterstock og Unsplash
Vi bliver alle sammen ramt af usikkerhed fra tid til anden. Men vi kan faktisk selv forsøge at påvirke den. Få psykologens råd til, hvordan du kan arbejde med din usikkerhed, både når du er alene, og når du er sammen med andre.

Kører dine negative tanker derudad, når du er alene? Kritiserer du dig selv, og bliver du ved med mentalt at vende tilbage til situationer, hvor du har sagt noget, du fortryder – og slå dig selv oven i hovedet med det? Og skaber det en usikkerhed hos dig?

Rikke Papsøe er psykolog og arbejder blandt andet med lavt selvværd, og her får du hendes råd til, hvordan du kan håndtere din usikkerhed.

Hvad bunder usikkerhed i?

Usikkerhed er en naturlig del af livet. Men indimellem kan den tage overhånd og fylde FOR meget. Måske hænger den sammen med lavt selvværd eller social angst, men uanset hvad er stor usikkerhed både hæmmende og yderst ubehageligt.

usikkerhed

Det kan være svært at finde ud af, hvad man præcist skal gøre for at dæmpe sin usikkerhed. 

Nedenfor opstiller Rikke 2 øvelser, som du kan bruge i din hverdag til at dæmpe din usikkerhed. 

1. øvelse til at minimere din usikkerhed

- Mange kan have gavn af at indføre det, man kalder grubletid, hvor man på et bestemt tidspunkt på dagen giver tankerne lov til fylde – men resten af dagen skal man forsøge at skubbe dem væk, hvis de dukker op. På længere sigt vil mange opleve, at tankerne faktisk minimerer sig selv. Husk på: Tanker er bare tanker - ikke virkelighed, siger Rikke Papsøe.

Pointen er at begrænse den tid, man hænger ud med de negative tanker – for så minimerer man også de negative effekter af dem, som at man for eksempel føler sig usikker.

- Grubletiden kan være et kvarters tid på vej hjem fra arbejde på cyklen, eller man kan sætte en alarm til 15 minutter, når man er derhjemme. Og i den periode skal man så lade de negative tanker komme – men når tiden er gået, skal man bevæge sig ud af tankerne igen. Mange oplever, at grubletid er noget, som man kan tage frem løbende som et værktøj i livet, hvis man oplever store bekymringer, fx en konflikt på arbejdet, som optager en meget og får tankerne til at løbe af med en.

Usikkerhed når du er sammen med andre

Er det i sociale sammenhænge, du oplever, at usikkerheden kommer snigende, kan det selvfølgelig være svært bare at sætte sig ud på toilettet og gruble. Men så kan du gøre følgende:

- Hvis usikkerheden lægger sig op ad et lavt selvværd, og man oplever sociale situationer, hvor man begynder at tænke, at man er uduelig og slet ikke kan finde ud af at være i en samtale, så kan det være en god øvelse at praktisere det, der hedder udsyn.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

2. øvelse til at minimere usikkerhed

- Når usikkerheden virkelig kommer til udtryk, så bliver man ekstremt indadseende. Man bliver så optaget af og fokuseret på det, der sker inde i en selv og ens krop – man rødmer, sveder og ryster måske – samtidig med, at tankerne kører derudad, så det handler om at få fokus ud af kroppen. At få ro på sig selv.

- Udsyn lægger sig bund og grund til den gamle klassiker med, at ”man skal forestille sig, at publikum er nøgne”. Det, man kan gøre, er, at man vælger sig et af de mennesker, man står sammen, og så begynder man for sig selv at beskrive i detaljer, hvordan han eller hun ser ud … Og når man så har gjort det i et stykke tid, så er fokus flyttet fra det, der foregår inde i kroppen, og den umiddelbare usikkerhed eller angst dampet af – og så kan man bedre være tilstede i situationen og sige noget til de andre. Man afleder simpelthen sig selv.

Om eksperten:

Rikke Papsøe er uddannet cand.psych.aut. og er både privatpraktiserende psykolog. Læs mere om Rikke Papsøe her