Glem alt om diverse elskovsmidler, akrobatiske stillinger eller frække sexlege. En nyere undersøgelse viser, at det er din hjerne, der skal hjælpe dig frem til bedre sex.
Kærlighed og sex

Kvinder kan tænke sig til bedre sex

5. januar 2014
af LISBETH MADSEN, NEWSDESK, ALLER MEDIA
foto: shutterstock
Inviter mindfulness med ind i soveværelset, og få bedre sex. Se her hvordan du selv kan gøre.

Glem alt om diverse elskovsmidler, akrobatiske stillinger eller frække sexlege. En nyere undersøgelse viser, at det er din hjerne, der skal hjælpe dig frem til et bedre sex.

I forbindelse med en undersøgelse fra Brown University i USA modtog de kvindelige testpersoner undervisning i mindfulness. Det resulterede i, at kvinderne efterfølgende hurtigere kunne føle sig ophidsede, afslappede eller stemningsfulde, når de så erotiske fotos, end før undervisningen.> De sunde vaner der giver bedre sex> Få den store guide til en smuk og velplejet fisse

Mindfulness er en form for meditation, som bliver praktiseret i buddhismen, og som hjælper dig til at fokusere på det, der sker i nuet. Det kan få dine tanker væk fra sex-dræbere som opvask, rengøring, støvsugning og andre praktiske opgaver.

- Med mindfulness bliver du sporet ind på, hvad dine behov er, og hvordan din partner har det, så du kan agere mere optimalt, når I har sex, siger Marsha Lucas, psykoterapeut og neuropsykolog samt forfatter til bogen 'Rewire Your Brain for Love'. Det skriver iVillage.com

> 6 sextrends for 2014 - Sådan bliver det nye år

Få bedre sex med mindfulness:

1)

Sæt tid af hver dag til at fokusere på din vejrtrækning. Læg først mærke til din indånding, hvordan du trækker luft ind ad dine næsebor og ned i dit bryst, og føl hvordan dit bryst og din mave udvider sig. Og læg derefter mærke til, hvad der sker, når du ånder ud.

2)

Ti minutters træning hver dag er optimalt. Også hvis du opdeler det i to omgange. Og det er bedre at gøre lidt hver dag end at tage en lang session en enkelt gang om ugen.

3)

Det bedste tidspunkt til at meditere er om morgenen, så gør du hjernen klar inden dagens arbejde. Sørg for ikke at 'forurene' dine tanker med computer, tv eller lignende først.

4)

Især i begyndelsen vil du være let at distrahere, men nøjes med at registrere forstyrrelsen, og vend så tilbage til fokus på din vejrtrækning.

5)

Prøv også en anden form for mindfulness-meditation, nemlig kropsscanning. Her skal du bemærke hver en del af din krop. Hvis der er en kropsdel, du konsekvent ikke kan mærke ordentligt, så giv den noget ekstra opmærksomhed. Det vil forbedre dit sexliv markant at kunne mærke din krop.

6)

Benyt mindfulness, når I har sex. Læg mærke til, hvordan alle berøringer føles i stedet for at jagte orgasmen. Og hvis dine tanker vandrer, så led dem kærligt tilbage til nuet og din sansning.