At ligge på maven er vigtigt for dit barn.
Gravid

Sådan hjælper du baby med at ligge på maven

18. januar 2021
Mandag, 18. januar 2021 - 7:32. Udgivet første gang den 6. februar 2017 - af Anne Romanelli
Det er godt for din baby at ligge på maven så meget som muligt i de vågne timer. Men nogle babyer bryder sig ikke om det lige i starten. Her er nogle gode råd!

Vågen = ligge på maven

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at spædbørn skal sove på ryggen, indtil de selv kan vende sig om. Dette er for at undgå vuggedød. Hvis et barn, som ikke selv kan vende sig, ligger på maven, når det sover, kan det nemlig få svært ved a trække vejret. Læs mere om dette her >>

Til gengæld er det godt for dit barn, hvis det ligger på maven så meget som muligt i dets vågne timer - selvfølgelig under opsyn.

At ligge på maven har mange fordele for dit barn:

* Det styrker barnets muskler i nakke, hals, ryg og arme

* Det hjælper dit barn til at kunne se frit til begge sider 

* Det styrker barnets generelle motoriske udvikling, så det får nemmere ved at holde hovedet og lære at trille

* Det forebygger en tendens til, at barnet kun vil dreje hovedet til den ene side, hvilket kan medføre, at kraniet bliver skævt

Sådan undgår du, at barnet får skævt hoved

Hjælp dit barn til at kunne lide at ligge på maven:

Men ikke alle babyer synes, det er et hit at blive vendt om på maven. I hvert fald ikke lige med det samme, hvor musklerne er svage, hovedet svært at løfte, og det spændende ved at kunne kigge rundt endnu ikke er gået op for barnet. 

Her er nogle gode råd:

* Begynd fra fødslen, så det bliver en god vane og normalt i barnets verden

* I starten kan barnet lettere løfte hovedet, hvis du lægger en hånd på barnets numse og samler barnets albuer foran kroppen. 

* Læg dit barn på maven ved kanten af et bord, sid foran og søg øjenkontakt. Brug også legetøj, lyde osv. for at gøre det mere spændende

* Læg dig på ryggen og lad dit barn ligge på din mave, så I kan 'tale' sammen

Kilde: 'Graviditet, fødsel og den nye familie' af Ulla Rode m.fl.

Ligge, kravle, gå - sådan kommer din baby op at stå

7 øvelser der styrker babys motorik:

7 øvelser der styrker babys motorik

1. Hæng til tørre Sæt dig med fødderne i gulvet og med let bøjede knæ. Du kan også sidde i skrædderstilling. Læg baby på ryggen på dine lår med hovedet vendt ind mod dig. Barnet holdes om hofterne og løftes op, så det hænger med hovedet nedad i øjenhøjde med dig. Bøj og stræk armene et par gange, så barnet får en lille elevatortur stadig med hovedet nedad. Hvis barnet er over et år, er det bedst at stå op og holde i lårene.   OM ØVELSEN * Babys alder: 0-2 år * Stimulerer babys balancesans og løsner nakkemusklerne * Stimulerer mors armmuskler * Redskab: Dine arme * Varighed: 2 minutter
2. Baby ombord Læg dig på ryggen med knæerne løftet ca. 90 grader. Barnet placeres på maven  på dine skinneben med hovedet mod dig. Hold i barnets hænder eller oppe omkring dets skuldre. Vug op og ned i knæleddet - gerne med gradvist større udsving, så barnet til sidst næsten står på hovedet. Er du nervøs for, at barnet tipper over, kan du støtte mere omkring dets krop med dine hænder. Hold nu skinnebenet lodret igen, og gør klar til at 'lette': Gyng hele din krop frem og tilbage, så du kommer helt op i siddende stilling og tilbage igen - hele tiden med barnet liggende nogenlunde lodret på dine skinneben.   OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 2 mdr. til 2 år. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans og den maveliggende stilling.  * Stimulerer mors mave- og rygmuskler. * Redskab: Dine ben og en madras til at ligge på. * Varighed: 10 minutter.
3. Gå trillebør Læg noget spændende legetøj ud på gulvet, som baby kan 'trille' hen til. Barnet lægges på maven. Tag fat om dets hofter, og løft lidt op i underkroppen, så barnet udelukkende støtter på hænderne. Skub blidt 'trillebøren' i gang ved at vride hofterne op og ned i den vandrette position, så barnet hjælpes til at flytte hænderne fremad. Det er svært og hårdt, så det kræver små pauser, men sørg for, at det ikke giver op for let. Kan barnet endnu ikke gå fremad på hænderne, så lad det støtte med hænderne mod gulvet, mens du fortsat holder om barnets hofter og løfter underkroppen let op, så benene ikke rører gulvet. Der skal nu rokkes lidt frem og tilbage, så der kommer godt med tryk på skulderleddene. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 8 mdr. til 2 år. Fra 1 år skal man holde på lår eller lægge. * Stimulerer babys kravleri, krydsbevægelser, balancesans og muskel-led-sans. * Stimulerer mors rygmuskler. * Redskab: Legetøj eller andet spændende at række ud efter. * Varighed: 2-5 minutter.    
4. Kloden rundt Legen kan kun bruges af børn, der kan sidde selv, da den kræver stabil ryg og hofte. Sæt barnet op på bolden, mens du holder om dets hofter med begge hænder. Løft barnet op og ned på bolden i små hop - lad bolden gøre sin del af arbejdet, så barnet kan mærke, at bolden skubber på nedefra for hvert hop. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 6 mdr. og op. * Stimulerer babys balancesans, muskel-led-sans, ryg- og nakkemuskler samt falderefleks. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler. * Redskab: En stor bold og din krop. * Varighed: Ca. 5 minutter. 
5. Down Under Hold barnet omkring lårene, og lad det hænge med hovedet nedad. Er barnets lår buttede, kan det være svært at få rigtigt fat, men af hensyn til de lidt ustabile led skal man være varsom med at holde omkring anklerne. Her kan du i stedet holde omkring barnets skinneben. Sving barnet frem og tilbage, hvis du kan mærke, at det kan lide det. OM ØVELSEN * Babys alder: 6-9 mdr. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors armmuskler. * Redskab: Dine arme. * Varighed: 5-10 minutter.
6. Babyelevator Fold et lagen ud på en madras. Læg barnet midt på lagenet i længderetningen. Stil jer i hver ende af lagenet, og vikl et hjørne om hver hånd, så i har godt fat og kan løfte barnet op fra underlaget. Hold overarmene tæt mod kroppen, så lagenet ikke 'lukker til' foroven. Hæv og sænk armene i takt - og luk lidt sammen, når 'elevatoren er oppe'. Det kilder og føles skønt for den lille. Sørg for god afstand til gulvet på vejen ned. Hold gerne små pauser, og kig ind til barnet for at se, hvordan det reagerer. OM ØVELSEN * Babys alder: Fra 3-6 måneder. * Stimulerer babys balancesans og faldereflekser. * Stimulerer mors mave- og armmuskler. * Redskab: Lagen og to personer. * Varighed: 10 minutter. 
7. Snurretur med storken Læg et lagen ud over gulvet. Barnet lægges midt på lagenet i lændgeretningen. Lagenets ender samles på den korte led med den ene hånd og vikles omkring håndleddet. Der gøres det samme med den anden hånd i lagenets anden ende. Lagenet løftes op, så barnet er helt fri af gulvet. Kryds dine arme ind foran hinanden på skift, så baby automatisk begynder at snurre frem og tilbage. Armene må ikke åbnes for meget under krydsningen, for så blver snurreturen dårligere og sværere for dig at styre. OM ØVELSEN * Babys alder: 0-1 år. * Stimulerer babys balancesans. * Stimulerer mors arm- og mavemuskler.   * Redskab: Voksenlagen eller et tyndt tæppe. * Varighed: 4 minutter. Se også: Sådan hjælper du din baby med at sidde Hjælp dit barn på benene