Gravid

Motion er aldrig for sent for gravide

af Trine Fisker, Newsdesk, Aller Media 26. marts 2012
Foto: All Over Press
Har man ikke har været aktiv inden graviditeten, er det ikke for sent at komme i gang

Er den positive graviditetstest et håndgribeligt bevis på, at der vokser et barn inde i livmoderen, så ser man som kommende mor frem mod ni måneder, hvor maven naturligvis svulmer op i takt med, at livet i maven udvikler sig. Men man ser også frem på en periode, der er omgærdet med en masse myter, og en periode som de fleste omkring en har en holdning til.

Og nogle af de myter, der eksisterer, omhandler motion. For er det nu en god ide at dyrke motion, når man er gravid? Og skal man helt holde sig fra fysisk aktivitet i graviditeten, når nu man ikke har været fysisk aktiv inden graviditeten?

Jordemoder Lea Toft fra Jordemoderhuset.com i København, hvor gravide blandt andet kan gå til graviditetsmotion, håber at være med til at afkræfte en række af de myter, der omhandler motion og graviditet, for ifølge hende er der en større risiko forbundet ved ikke at være fysisk aktiv.

- Mange tænker, at når de ikke var i form og fysisk aktive inden graviditeten, så må de hellere lade være med at begynde nu, hvor de er blevet gravide. Det er en misforståelse. Det er som om, der eksisterer myter om, at når nu man er blevet gravid, så skal man tage det stille og roligt, og det er altså nogle myter, vi skal have afkræftet. For det er aldrig for sent at komme i gang, lyder det fra Lea Toft, der fortæller, at der er mange gravide, der helt fravælger at dyrke motion, fordi de er for forsigtige og nervøse.

En dårlig ide ikke at gå i gang Men faktisk er der så mange positive bonusser ved at være fysisk aktiv igennem sin graviditet, at man ikke skal holde sig fra at få sved på panden - ligegyldigt om man er vant til at træne, eller om man ikke er.

- Man kan med stor fordel fortsætte sin træning, hvis man har været i gang inden graviditeten, og man kan sagtens gå i gang med træningen, hvis ikke man har været fysisk aktiv inden graviditeten. Faktisk er det en dårlig ide, hvis man ikke går i gang, lyder rådet fra Lea Toft, der anbefaler, at den utrænede kan gå i gang med træningen efter 12. til 14. uge, når kroppen lige så langsomt har vænnet sig til at være gravid, og man er kommet sig over den første periode med kvalme, træthed og andre gener fra den begyndende graviditet.

En af fordelene ved at dyrke motion igennem graviditeten er den samme fordel, som ikke-gravide mennesker får ud af at dyrke motion. Der sker simpelthen en produktion af hormonet endorfin, når man får sved på panden. Man bliver altså gladere.

En fødsel kræver en god kondi En anden bonus er at man faktisk kan ende med at få en bedre kondition, og det er noget, man får brug for, når de ni måneder er gået, og fødslen går i gang.- Det betyder rigtig meget for selve fødslen, at man har været fysisk aktiv gennem sin graviditet. For det første er det rigtig godt, at man har en god motion, da en fødsel kræver meget af en. Derudover er det godt, at man som fødende har en god fornemmelse af kroppen, og at man har styr på sit åndedræt, siger Rikke Farnum, der også er jordemoder og sygeplejerske hos Jordemoderhuset.com til Alive.dk.

Gravide skal ikke presses maksimalt Men selv om anbefalingen lyder, at de gravide skal finde træningstøjet frem igennem deres graviditet, så er det ikke hvilken som helst sportsgren, de skal kaste sig over.Gravide skal holde sig fra kontaktsport, skisport, ridning og holdsport, hvor der er risiko for sammenstød.

- Helt overordnet kan man sige at gravide sagtens kan træne, så der kommer sved på panden, men der skal ikke trænes ved høj intensitet. Kredsløbet skal ikke presses maksimalt. Og så er det vigtigt ikke at intensivere sin træning i løbet af graviditeten. Er du vant til at løbe 10 kilometer tre gange om ugen, skal du ikke begynde at løbe 15 kilometer, siger Rikke Farnum.

Så cykelture, løbeture, ture i svømmehallen og i træningscenteret kan altså sagtens kombineres med en graviditet.

- Man kan gøre masser af ting, så lang tid man er opmærksom på kroppens signaler. For det er meget vigtigt at lytte til ens krop, og respektere hvis du har ondt et sted, siger hun.Tykke gravide med risiko for komplikationerSlip af med ondt i kroppen