Underholdning

Konkursramte Susanne Rützou: Vi er blevet mere puritanske

6. januar 2014
af redaktionen
For lidt over et år siden vidste Susanne Rützou allerede godt, hvor det bar hen med hendes nu konkursramte firma

Da Susanne Rützou for nyligt annoncerede, at hendes tøjfirma var gået konkurs, var det ikke noget, der kom helt bag på designeren bag, Susanne Rützou. Det er lidt over et år siden, hun første gang anede skriften på væggen. Pludselig virkede virksomheden mere skrøbelig, end godt var. På det tidspunkt havde Rützou A/S allerede været et par indkogningsrunder igennem. Da dæmrede det for hende: ”Det her går sgu ikke væk, recessionen bliver ved.” Sådan fortæller den 48-årige designer til FEMINA i denne uge.

LÆS OGSÅ: 3 kendte kvinder fortæller om deres bedste kjole 

- Der er mange paralleller til 70’erne. Vi er blevet lidt puritanske igen. Det handler om livskvalitet, oplevelser, økologisk mad. Og frem for alt tid. Fra at være sådan ”mere, mere, mere!” er det blevet sådan, at man tysser det ned, hvis man er kommet til at købe en skidedyr taske. Der er prestige i at sige ”Nu skærer vi lidt ned, og så går jeg på halv tid”. For 10 år siden var alt facade og forbrug og pusten sig op. Værdisættet er et andet nu. Når krisen på et eller andet tidspunkt vender – folk siger, at den allerede er vendt, men det er den jo ikke, det er bare blevet umoderne at tale om det, for vi VIL gerne have, at den er overstået – men NÅR den vender, tror jeg ikke, verden bliver som før. Ikke foreløbig, siger Susanne Rützou.

Holder igen

Selv synes Susanne Rützou heller ikke, at det materielle er det vigtigste. Hun nedtoner det. Og med konkursen er hun også tvunget til at forholde sig endnu mere til det.

- Jeg er også i en situation, hvor jeg lige skal tænke mig om økonomisk. Hvor jeg lige skal finde ud af, hvordan det hele skal hænge sammen, og hvordan jeg skal leve, og hvad jeg skal leve af. Så det er ret oplagt lige at holde lidt igen, siger hun til FEMINA.

LÆS OGSÅ: Eksmodellen Helena Christensen har aldrig følt sig sexet