Se, lyt & oplev

Tia undrede sig, da hun stod på festivalpladsen: ”Hvor er de kvindelige dj's?"

af Emilie Søndergaard Christiansen 7. juni 2021
Foto: AVIAJA, Amanda Thomsen
I 2017 startede 37-årige Tia Korpe det globale dj-fællesskab Future Female Sounds, der uddanner kvindelige og kønsminoritets-dj’s. Målet er at skabe et safe space, hvor man kan lære i sit eget tempo og dyrke musikken, uden at der er nogen, der dømmer en.

Solen skinnede, kalenderen viste slut-juni 2017, og årets Roskilde Festival var i fuld gang. Rundt på festivalpladsen gik 37-årige Tia Korpe.

Hun var ansat på festivalen som equality-konsulent, og det var derfor hendes job at hjælpe Roskilde Festival med at sætte fokus på manglende repræsentation af kvindelig kunstnere på scenerne.

Imens Tia Korpe gik rundt der i solskinnet på festivalpladsen i Roskilde, slog det hende, at selvom der var flere dygtige, kvindelige artister på scenerne, var der ingen kvindelige dj’s.

En tanke begyndte derfor at spire i hende. Hun ville starte et dj-fællesskab for kvinder og kønsminoriteter.

– Jeg havde savnet et fællesskab, hvor jeg kunne sparre med andre kvindelige dj’s. Og så var jeg samtidigt træt af gentagende gange at se manglen på kvindelige dj’s på diverse spillesteder og festivaler, siger Tia Korpe.  

1. december 2017 blev tanken, der var opstået på Roskilde Festival, til virkelighed for Tia Korpe, da hun grundlagde dj-fællesskabet Future Female Sounds.  

Over 400 dj’s

Tia Korpe fortæller, at formålet med dj-netværket er at uddanne flere kvindelige og kønsminoritets-dj’s gennem dj-workshops og mentorprogrammer.

Derudover skal netværket bidrage til at øge synligheden for kvindelige og kønsminoritets-dj’s samt fungere som et globalt netværk.

Female Future Sounds afholder nemlig ikke kun dj-workshops i Danmark.

Både i Beijing, Kairo, Tunis og Paris kan kvinder og kønsminoriteter uddanne sig til dj’s, og siden 2018 har Female Future Sounds været med til at uddanne over 400 kvindelige og kønsminoritets-dj’s på globalt plan.

Samtidigt fungerer Female Future Sounds som et bookingbureau, hvor de hjælper festivaler og spillesteder med at opdage og booke flere kvindelige og kønsminoritets-dj’s.

Manglede rollemodeller

For Tia Korpe var det heller ikke fremmed at bevæge sig ind i musikbranchen tilbage i 2017.

Gennem næsten 20 år har hun arbejdet i kultur- og musikbranchen for organisationer som Mellemfolkeligt Samvirke, Turning Tables og Discogs, som er verdens største musikdatabase.

Hun er tidligere rapper, og så arbejder hun i dag også selv som dj.

Vejen til at blive dj var dog ikke bare lige til for Tia Korpe.

– Der gik lang tid, før jeg selv turde at kaste mig ud i at blive dj. Jeg har altid været meget fascineret af, hvad en dj kan, og jeg har også været meget interesseret i den tekniske del af arbejdet.

– Men jeg følte, at jeg manglede nogle kvindelige rollemodeller at spejle mig i, så det var først, da jeg fik en kvindelig mentor, som også er dj, at jeg selv turde at springe ud i det, fortæller Tia Korpe.

Et safe space

Især manglen på kvindelige mentorer og rollemodeller har Tia Korpe forsøgt at gøre noget ved gennem Future Female Sounds.

Her har hun samlet et netværk af kvindelige dj’s, der både underviser og uddanner de andre kvinder og kønsminoriteter i, hvordan man er dj, men som også hjælper kvindelige og kønsminoritetskunstnere med at finde en vej ind i en stadig mandsdomineret musikindustri.

– Hvis man ved, at man har et helt fællesskab i ryggen, der støtter en, så er man også mere forberedt på at komme ud i branchen, siger Tia Korpe.

Future Female Sounds

  • Female Future Sounds er non-profit organisation, der blev grundlagt i 2017 af Tia Korpe.
  • Målet er at uddanne flere kvindelige og kønsminoritets-dj’s gennem dj-workshops og mentorprogrammer, øge synligheden for kvindelige og kønsminoritets-dj’s og fungere som et globalt netværk for kvindelige og kønsminoritets-dj’s.
  • Fungerer desuden som et bookingbureau, og de hjælper festivaler, spillesteder mfl. med at opdage og booke flere kvindelige og kønsminoritets-dj’s.
  • Afholder dj-workshops i Beijing, Kairo, Tunis og Paris.
  • Future Female Sounds har siden 2018 uddannet over 400 kvindelige og kønsminoritets-dj’s på globalt plan.

Hun understreger, at det generelt er enormt vigtigt, at Future Female Sounds er et safe space, hvor kvinder og kønsminoriteter kan uddanne sig i deres eget tempo, og hvor der ikke er nogen, der dømmer en.

– Hvis man skal opdyrke nyt talent og samtidigt rykke ved det vækstlag, der er i musikbranchen lige nu, så er man nødt til at skabe et rum, hvor kvinderne og kønsminoriteterne kan udfolde sig uden at tænke over, om de stiller ”dumme” spørgsmål, og hvor de bare kan være sig selv, forklarer Tia Korpe.

Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere øvrige cookies.

Grænseoverskridende adfærd

Tia Korpe fortæller videre, at rigtig mange af de kvindelige og kønsminoritets-djs’, hun er i kontakt med gennem Future Female Sounds, oplever, når de er ude at spille, at især mænd har en grænseoverskridende adfærd over dem.  

– Så sent som for en måned siden snakkede jeg med en af vores dj’s, der havde været ude at spille. Hun havde oplevet, at en mandlig gæst var kommet op og havde prøvet at rette til på hendes udstyr, imens hun spillede.

– Det er jo en enorm umyndiggørelse, for det er jo professionelle dj’s, der er booket til jobbet, siger Tia Korpe og fortsætter:

– Der er også rigtig mange af vores dj’s, der har oplevet, at mænd er kommet op til dem, imens de har spillet, og har rørt ved dem og set dem som objekter og ikke som professionelle dj’s. Og det er virkelig over grænsen, fortæller hun.

Respekt og anerkendelse

Med Future Female Sounds håber Tia Korpe på, at sådanne oplevelser kan undgås i fremtiden.

Som hun forklarer, er målet med fællesskabet nemlig at skabe mere synlighed omkring kvindelige og kønsminoritets-dj’s - ikke bare i Danmark, men i hele verden.

På den måde kan der forhåbentlig blive skabt større ligestilling i musikbranchen, så kvindelige og kønsminoritets-dj’s fremover vil blive anerkendt og respekteret i lige så høj grad som mandlige dj’s.

– Med musik kan vi sammen skabe en forandring, der bringer mennesker sammen. For hvorfor skal det kun være mænd, der står på scenerne, når det lige så godt kan være en kvinde?