https://imgix.femina.dk/2021-05-21/img_4776.jpeg
Samfund

Sally samler på sneakers: ”Hvorfor skal en mand og en kvinde ikke have lov til at købe de samme sko?”

21. maj 2021
af Sofie Guldager
Foto: Privat
Sally Javadi har 250 par sneakers, som hun viser frem til sine 279.000 Instagram-følgere. Her inspirerer hun flere kvinder til at være en del af sneakers-kulturen, der stadigvæk er mandsdomineret.

Sally Javadis yndlingssneakers er lavet af en kvinde med iransk baggrund ligesom Sally Javadi selv.

- Skoen er vovet. Den har forskellige farver på højre og venstre sko og er udsmykket med et ur på snørebåndet.

- Det giver mig en speciel følelse at eje et par sko, som er særlige, og som jeg kan forbinde med en bestemt historie.

Sally Javadi er vokset op i en familie, hvor uddannelse blev vægtet meget højt. Derfor gik hun direkte fra folkeskolen til gymnasiet, hvor hun flittigt studerede, så hun kunne komme direkte ind på psykologistudiet.

Men interessen for den kreative verden og især sneakers startede allerede i gymnasiet. Her købte Sally sine første sneakers. Et par hvide Air Force.

Efter hun købte sit første par, steg interessen. Da hun skulle til at skrive sit speciale i psykologi, havde hun fået stablet en stor samling af sneakers sammen.

https://imgix.femina.dk/2021-05-21/img_2684__1.jpg

En dag så hendes veninde samlingen. Veninden havde selv en Instagram-profil med tusind følgere og spurgte Sally, hvorfor hun ikke lavede en Instagram-profil, så hun kunne dele sin interesse.

Sally var meget i tvivl, fordi hun snart var færdig med sin uddannelse som psykolog og frygtede, at det ville blive sværere for hende at få et job, hvis hun lavede en instagram-profil, hvor hun delte ud af sig selv.

- Jeg var ung og nyuddannet, så jeg frygtede, at jeg ikke ville blive taget seriøst, hvis jeg blev sneakers-blogger, da der godt kan være en fordom om bloggere, der ville gøre, at jeg mistede min autoritet som psykolog.

Derfor foreslog veninden, at hun lod være med at vise sit ansigt, men kun viste sine sneakers frem, og det valgte Sally at gøre.

- En ny verden dukkede op. Det var så fedt at dele sin interesse med folk i hele verden.

Deler sine holdninger

Sallys Instagram-profil tog hurtigt fart. På en måned havde hun 2.000 følgere, og kort tid efter havde hun 30.000 følgere. I dag har Sally 279.000 følgere på sin profil Sallyssneakers.

Jo flere følgere Sally fik, jo mere tid begyndte hun at bruge på at tage billeder af sine sneakers, og det stod hurtigt klart, da hun havde afleveret sit speciale, at hun var nødt til at vælge mellem psykologien og sneakers.

- Jeg fik lidt en identitetskrise. Jeg synes, sneakers var fedt, men jeg synes også, psykologi var megaspændende, men jeg kunne mærke, at den kreative verden trak mere i mig, og nu havde jeg faktisk muligheden for at forfølge den drøm.

- Da jeg var lille, ville jeg altid gerne være mit eget brand og være en, der kunne dele sin passion, men jeg har altid sagt til mig selv, at det ikke var muligt, så da der pludselig var mulighed for at leve af at være kreativ på min Instagram-profil, var det en barnedrøm, der gik i opfyldelse.

Sallys store drøm er en dag at få lov til at lave sit eget samarbejde med et sneakers-brand.

I starten var Sally opsat på at holde sin personlighed ude af den og kun vise sin interesse for sko, men det holdt ikke lang tid.

- Jeg følte ikke, jeg kunne etablere mig uden at vise, hvem jeg er. Jeg ville ikke nyde det på samme måde, hvis jeg ikke kunne dele mine holdninger. Jeg kommer også til at vise mit ansigt på et tidspunkt.

https://imgix.femina.dk/2021-05-21/img_2720_.jpg

Da Black Lives Matter var på sit højeste, valgte Sally da også at bakke åbenlyst op om bevægelsen.

- Jeg har så stor interesse i en kultur, der har ophav i den sorte amerikanske kultur, så jeg kunne ikke bare sidde og holde mig uden for debatten. Selvfølgelig skulle jeg råbe op om det emne, også fordi jeg selv er blevet udsat for racisme.

Kvinder bliver ekskluderet

Det kan være udfordrende at være kvinde inden for sneakers-kulturen.

- Mange mandlige samlere mener, at kvinder umuligt kan have samme viden og forståelse for sneakers. Jeg møder meget fordommen med, at det ikke er mig selv, der har købt mine sneakers, for det kan jeg umuligt have råd til som kvinde. Hallo, vi lever altså i 2021, hvorfor skulle jeg ikke have det?

Et andet problem som Sally prøver at gøre op med er, at kvinder ikke har samme muligheder for at købe de samme sneakers, da mange sneakers-producenter kun laver skoene i mandestørrelser.

- De små størrelser er svære at skaffe og det er generelt mere omkostningsfuldt at være kvindelig samler. Det gør, at det er sværere at få en fod indendørs i den verden, hvis man er kvinde.

Det sker ofte at kendte samarbejder med et kendt skomærke. For eksempel har musikeren Kanye West designet et par sneakers i samarbejdede med Nike. Der bliver ofte kun produceret få par af skoen, så den er mere eksklusiv, og dermed stiger interessen for skoen.

Ofte skal man sidde klar enten online eller fysisk for at få lov til at købe skoen. Det har Sally også gjort utallige gange, men har ofte oplevet at blive skuffet, når hun endelig kommer igennem køen.

- De starter fra størrelse 27 til børn, men størrelser mellem 36 og 40 eksisterer ofte ikke. Det er en øv-følelse ikke at blive inkluderet, når jeg er en ivrig samler.

De sidste par år er der kommet mere fokus på kvindelige samarbejder. Blandt andet har tennisstjernen Serena Willis samarbejdet med Air Jordan, og musikeren Selena Gomez har samarbejdet med Puma.

- Det er superfedt at se kvinder fortælle deres historie, når de designer deres egen sko, men det går for langsomt. Det er stadigvæk kun få par sko, der er et kvindeligt samarbejde, så kvinder har stadigvæk et helt andet udgangspunkt end mænd, hvis de gerne vil købe den samme sko.

https://imgix.femina.dk/2021-05-21/img_2334_.jpg

- Hvis nu alle sko blev udbudt i alle størrelser, så var der måske ikke det behov med at have fokus på kvindelige samarbejder.

At alle sneakers ikke bliver produceret i både mande- og kvindestørrelser, er med til at skabe et skel mellem kønnene, som ikke er nødvendig, mener Sally.

- Hvorfor skal en mand og en kvinde ikke have lov til at købe de samme sko? Det sender et signal om, at kvinder er mindre værd, når man har ikke samme udgangspunkt.

Ikke en mandehobby

Sally modtager mange beskeder fra piger, der skriver tak, fordi hun råber højt om problemet med kønsforskellene i sneakers-verden.

- Det kan godt være, jeg kan få fat i skoen, fordi jeg har 279.000 følgere på Instagram, men hvorfor skal alle andre kvinder ikke have den samme mulighed? Nu hvor jeg har mulighed for at blive hørt, prøver jeg at gøre en forskel og råbe højt, og det er der mange, der skriver tak for.

En gang var interessen for sneakers meget forbeholdt mænd, men det har udviklet sig, og Sally oplever, at der er utrolig mange kvinder rundt om i verden, der deler den samme interesse som hende.

- Der er ikke noget, der hedder en mandesko eller en mandehobby.

- Mænd kan godt have pink sko på, og jeg kan godt have en blå sko på, selvom jeg er kvinde. Jeg ønsker ikke flere lyserøde sko, der bliver lavet specifikt til kvinder. Jeg ønsker bare at kunne have de samme sneakers på som fyrene.

Læs også