
Vi gik undercover på TikTok som en 13-årig pige. Det, vi mødte, var skræmmende

Det tog 6 minutter, før vores fiktive 13-årige blev bombarderet med kropsrelateret indhold på TikTok.
Man drukner tilsyneladende i smalle taljer, runde numser og symmetriske ansigter med glat hud, når man som 13-årig scroller på TikTok.
Det opdagede vi, da vi i samarbejde med vores søstermedier Femina i Sverige og Kvinner og Klær i Norge, gik undercover på platformen.
Det kan have skadelige konsekvenser, fortæller direktør for Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade, Camilla Hersom, i et interview i femina. Hun ser en sammenhæng mellem krops- og skønhedsidealerne på sociale medier og unge kvinders mistrivsel.
Vi satte os for at undersøge, hvordan sociale mediers algoritmer former det indhold, man bliver eksponeret for som en ung pige. Resultatet viste sig at være både chokerende og bekymrende.

Sådan gjorde vi
For at undgå at tidligere søgehistorik, interesser eller algoritmer skulle påvirke resultaterne, oprettede vi en helt ny e-mailadresse i en privat browser. Med den nye e-mail oprettede vi en TikTok-konto for en fiktiv 13-årig ved navn Sofie.
Nu var tiden inde til at scrolle. Vi kiggede på hver video i et par sekunder, før vi gik videre til den næste, og vi sørgede for hverken at like, kommentere eller følge nogen.
De første 10 minutter var der primært satire, nyheder, politik og underholdning i feedet. Men allerede tre minutter inde dukkede der en video op af en ung kvinde i mavebluse, der dansede og viste sin krop frem til kameraet.
Kort efter begyndte de første gentagelser at vise sig: Et særligt Halloween-kostume gik igen – en tætsiddende og nedringet dragt med lygter på brysterne, som kvinden i videoerne tænder for, imens en mand savlende kigger på hende.
Sådan fungerer TikTok og algoritmer
På TikTok findes det såkaldte “For You”-feed, som minder om Reels på Instagram og Facebook. Her kan man scrolle gennem en uendelig mængde af klip, uden at følge nogle kontoer.
“For You”-feedet afspejler ifølge TikTok selv, hvad du interesserer dig for, da det er baseret på, hvor længe du har holdt på bestemt indhold, hvad du har liket, kommenteret eller fulgt. Det kaldes en algoritme.
Et opslag kan også dukke op i dit feed, fordi det for eksempel er populært i dit land eller fordi det er et langt klip, og det ligner, at du generelt godt kan lide lange klip.
Kilde: Tiktok.com
Slanke kroppe optog gradvist mere og mere plads i feedet, som tiden gik. Omkring 17 minutter inde dukkede en video op af en person, som klemmer en kvindes talje så meget sammen, at vedkommende kan flette sine fingre sammen omkring maven.
Korsetter var en gennemgående beklædningsdel for mange af kvinderne i videoerne, og da vi havde scrollet i 20 minutter, blev der vist en video med forskellige klip af slanke kvindekroppe og teksten “Boys dream body for a girl” henover.
De sidste 10 minutter af vores mini-eksperiment bestod udelukkende af videoer med kvindekroppe — intet andet.Og det skete altså uden, at vi havde interageret med noget indhold eller nogen profiler.
Vi undersøger 'smalgoritmen'
I en række artikler sætter femina fokus på bl.a. algoritmerne, eller "smalgoritmerne", som vi har døbt dem, samt på det pres kvinder føler for, at kroppen skal se ud på en bestemt måde.
Undersøgelsen er et samarbejde mellem Femina.se, femina.dk og KK.no, der alle er en del af Aller Media Nordic.
Den udspringer af undersøgelsen The Nordic Women Report 2025.

Techvirksomheder: Det gør vi for at beskytte unge mennesker på sociale medier
Et skræmmende billede
I vores søstermagasiner i Norge og Sverige har de lavet præcis samme eksperiment, og alle tre lande har fået det samme tydelige resultat.
Uden at gøre noget, der indikerede, at vi var interesserede i en specifik type indhold, blev vores spritnye feed lynhurtigt oversvømmet med seksualiseret og kropsfikseret indhold.
Vi finder det tankevækkende og ærligt talt skræmmende, at TikTok eksponerer unge piger for så meget indhold, der direkte eller indirekte fortæller dem, hvordan de bør se ud for at være smukke.
TikTok: Vi gennemgår løbende sikkerhedstiltag
Læs tech-virksomheders svar på, hvad de gør for at beskytte børn og unge på deres platforme. Lukasz Lindell, kommunikationsansvarlig for TikTok i Norden, fortæller blandt andet, at virksomheden løbende gennemgår sine sikkerhedstiltag for at håndtere nye risici.


