
Gemmer dating apps de bedste matches bag betalingsmur? Det her trick kan måske hjælpe

Datingappen Hinge er blandt de mest populære i Danmark.
Foto: Unsplash
Af og til længes man efter simplere tider, hvor dating-apps var en simpel formular, hvor man kunne swipe mellem potentielle matches i uendelighed og måske være så heldig at komme på en date.
Men tiderne har ændret sig. Dating-apps er i stigende grad blevet kommercialiseret, så antallet af reklamer, betalte funktioner og snedige strategier, der skal få forbrugeren til at blive så længe på appen som muligt.
Det kan mærkes på en dating-app som Hinge. Ved at betale for et ‘Hinge+’ eller et ‘HingeX’-abonnement kan man ifølge Hinges hjemmeside få lov at få et ubegrænset antal likes, forbedrede anbefalinger, “prioriterede likes”, filtrere matches efter blandt andet højde, familieplaner og/eller uddannelsesniveau.
Det er næsten, som om Hinge ikke vil have, du finder en kæreste. Medmindre du betaler for det, altså.

Men nu har en kvinde ved navn ‘Megan’ ifølge The Cut fundet en løsning. Eller et ‘hack’ er måske et bedre ord – for hun har gennemskuet, hvordan appen prioriterer aktivitet og profiloplysninger, og hvordan man kan bruge det til at få flere potentielle matches. Og ja, du skal betale lidt for det – men du kan til gengæld være lige så heldig som Megan og få “300 matches på en uge”.
Her er, hvad hun foreslår:
Først sletter du din profil helt. Så opretter du en ny og starter forfra – og det skal du specifikt gøre søndag formiddag. Brug en blanding af billeder, som plejer at virke godt. Billeder, der viser dit ansigt, fuldkropsbilleder, billeder med venner og billeder, hvor du laver aktiviteter. Derefter betaler du 29,99 dollars (svarende til 192 kroner) for en “Superboost”, som sikrer, at din profil har større chance for at blive vist i folks feeds i hele 24 timer. Her kommer søndag formiddag i spil, fordi søndag er den mest aktive dag på datingapps.
I løbet af denne periode skal du ikke interagere med appen overhovedet. I de næste syv dage skal du afvise alle personer både bag betalingsmuren og i det almindelige feed. På den måde signalerer du til appen, at du er aktiv, men ikke ser, hvad du gerne vil se og dermed er eftertragtet. Dét får algoritmen til at vise din profil til flere mennesker.

Jeg forlod en midnatsdate, der lige havde købt en stor øl til mig og kunne ikke kende mig selv. Nu har jeg taget konsekvensen
The Cut rapporterer, at Megans strategi kan føres tilbage til advokat og TikTok’er Eve Tilley-Coulson, der længe har fortalt sine følgere om sin tillærte viden om Hinges komplicerede algoritmer. Hun opdagede blandt andet, at det netop var de mænd, hun var mest interesseret i, der blev gemt i det såkaldte ‘rosefængsel’ – altså, bag en betalingsmur.
Sat lidt på spidsen betyder det, at – ifølge Eve Tilley-Coulson – at Hinge bruger alt den information, man giver appen, til at tjene penge på én. Hvis man eksempelvis er vild med katte, bør man ikke nævne det noget sted, da Hinge i så fald vil gemme katteelskerne bag betalingsmuren.
En anonym talsperson for Hinge fortæller The Cut, at “Standouts”-fanen (potentielle matches bag betalingsmur, red.) er baseret på ens seneste aktivitet, fælles deal-breakers og personer, der får mest opmærksomhed. Ifølge vedkommende fordobler det dine chancer for at få et potentielt match til at sende en rose.
Dating-apps er kendt for at være hemmelighedsfulde med, hvordan deres algoritmer fungerer – så om vi nogensinde kommer helt til bunden i ræsonnementet bag, er uvist. Men i det mindste er der nogen derude, der forsøger at gøre os en smule klogere.
Lyt til podcasten ‘EJ EJ EJ!’ om 'Bachelor' hver torsdag aften der, hvor du normalt finder dine podcasts - eller herunder.
Læs mere om: