Forbrugerråd kalder svensk tiltag om hudplejeprodukter "ansvarligt". Men danske kæder afviser
Genrefoto: Lillian Suwanrumpha/AFP/Ritzau Scanpix
Fremadrettet skal man være minimum 15 år gammel for at købe en række hudplejeprodukter på næsten 400 svenske apoteker.
Den store, svenske apotekskæde Apotek Hjärtet har nemlig netop taget nye retningslinjer i brug og indført et forbud mod at sælge visse produkter med skrappe ingredienser som for eksempel salicylsyre og vitamin A til børn under 15 år.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
Beslutningen har Apotek Hjärtet truffet, fordi de “vil tage større ansvar for ikke at være involveret i at fremme usund adfærd og idealer, som er vokset blandt mange unge mennesker,” udtaler direktør Monika Magnusson.
Flere danske og udenlandske medier – herunder femina – har den seneste tid fortalt, hvordan børn helt ned til syv-års alderen er blevet optagede af at have komplicerede og dyre hudplejerutiner med produkter, der er lavet til voksen hud.
Hudlæger har advaret mod tendensen, som særligt er vokset frem på TikTok, fordi børnene kan udvikle allergi eller eksem, og fordi børnehuden slet ikke har brug for eksempelvis anti-aging ingredienser.
– Det kan være svært for børn at vurdere både effekt og potentielle konsekvenser af avancerede hudplejeprodukter. Aldersgrænsen giver os mulighed for at rådgive om sunde hudplejerutiner ud fra behov, ikke fra idealer, til både forældre og børn, siger Annika Svedberg, der er chefapoteker i Apotek Hjärtet.
Ingen aldersgrænser i Danmark
Hos Forbrugerrådet Tænk er man begejstret for det svenske tiltag. Det skriver DR.
– Det er fint, at virksomheder går foran og i dette tilfælde begrænser børns adgang til disse, for dem unødvendige, produkter. Det er ansvarligt!, skriver Claus Jørgensen, der er projektchef i Forbrugerrådet Tænk, til DR.
Herhjemme er der dog ikke noget, der tyder på, at danske apoteker vil følge det svenske eksempel. Sådan lyder det i et skriftligt svar, femina har modtaget fra Danmarks Apotekerforening, apotekernes arbejdsgiver- og brancheorganisation.
– Vi er ikke bekendt med, at der er et sådant initiativ på vej herhjemme – og vi er ikke bekendt med, at apotekerne oplever, at børn og unge under 15 år i stort tal kommer ind for at købe disse produkter på apotekerne.
– Generelt er det vores formodning, at de sundhedsfagligt uddannede medarbejdere på apotekerne vil fraråde unge at købe eksempelvis rynkecreme. For det giver jo ingen mening at sælge det til en 14-årig.
Heller ikke hos Matas, der forhandler stribevis af produkter inden for hud og personlig pleje, har lignende retningslinjer på vej.
I et skriftligt svar til femina skriver de, at de synes, det er positivt, at der er aktører i branchen, som handler for at stoppe udviklingen, hvor unge bruger produkter, der er beregnet til en ældre målgruppe.
– Vi har en vigtig opgave i at vejlede og informere de yngre kunder og deres forældre om den virkning aktive ingredienser i hudpleje kan have på børns hud. Vores fokus er den personlige og kvalificerede rådgivning til både de unge og forældrene, og vi har skærpet vores opmærksomhed på rådgivning af netop denne målgruppe.
Maria Jencel om at opdrage en dreng og en pige: "Jeg er bevidst om at behandle dem fuldstændig ens"
– Når det kommer til aldersgrænser, er det ikke noget, vi vil indføre på nuværende tidspunkt, da vi mener, at aktiv rådgivning og vejledning har god effekt. Vi vil dog følge udviklingen nøje og vurdere behovet.
Produkterne, som der på de svenske apoteker er indført aldersgrænse på, indeholder ingredienserne AHA-syre, BHA-syre, Vitamin A, Vitamin C, Enzympeeling og peeling med små korn.
På de svenske apoteker vil det dog fortsat være muligt for unge under 15 år at købe hudplejeprodukterne, hvis de unge eksempelvis har et hudproblem, der retfærdiggør, at de har brug for ingredienserne.