Samfund
14. august 2025

Er det slut med at boykotte? Unge danskere tager til Sverige for at handle i amerikansk supermarked

Costco hauls er pludselig blevet populære. Er det slut med at boykotte amerikanske varer?
Af: Kirstine Alring
Shoppers head to their cars after shopping at this Costco Warehouse in Cranberry, Pa., Monday, March 3, 2025. (AP Photo/Gene J. Puskar)

Amerikanere på shopping i Costco i USA.

Foto: Gene J. Puskar/AP/Ritzau Scanpix

Super-size peanutbutter, mac’n’cheese kroketter, chips med pickle-smag og red velvet cupcakes. Det er nogle af de varer, du kan få fingrene i, hvis du tager turen over Øresund og besøger den nyåbnede amerikanske butiksgigant, Costco.

Butikken ligger i Malmø og åbnede den 1. juli, midt i kølvandet på en debat, som har fyldt meget det seneste halve år, nemlig boykot af amerikanske varer. Selv spåede vi, at det nye fleks var at droppe USA og i stedet købe europæisk for ikke at støtte Donald Trumps politik og for at stå stærkere sammen i Europa.

Salling indførte initiativer som at sætte stjerner på europæiske varer og Facebookgruppen ’Boykot varer fra USA’ medlemstal steg markant og er i skrivende stund nået op på svulmende 94.000 medlemmer.

Meget tydede på, at danskerne var på vej ind i en ny tid, en tid med mindre Coca-Cola og Colgate og mere Jolly Cola og Zendium. Men Salling Group og Coop melder nu, at de er tilbage til status quo, sammenlignet med inden Donald Trump blev genvalgt. Det skriver TV2.

Med andre ord er boykottet ret beset afblæst, inden det overhovedet gik rigtigt i gang. Og i mellemtiden er en helt anden tendens altså spiret ovre i det forjættede TikTok-land. Nogen ville måske gå så langt som at kalde tendensen for en form for modreaktion. Nu hitter det nemlig at vise sine amerikanske Costco-indkøb frem til sine følgere i noget, som internettet har døbt ’Costco hauls’.

“Min målgruppe vil se det”

En af dem, som har besøgt Costco, er den 30-årige danske content creator Haris Smajlovic. For ham var der flere grunde til turen. Selve oplevelsen med at shoppe i et gigastort supermarked med massevis af varer, nysgerrigheden efter at prøve nogle af de produkter, der er blevet delt på sociale medier og så var det især Costcos egen bager, som fristede.

– Det er noget, jeg ofte forbinder med USA. Alt det her forskellige bagværk, som man normalt kun kan få, når man selv er der.

I sin haul på TikTok viser Haris Smajlovic blandt andet chokolademuffins, bagels og “Everything but the Bagel”-krydderi.

Allerede inden Haris Smajlovic satte kurs mod Costco, vidste han, at turen skulle ende med en haul-video til TikTok. Det skyldtes særligt to ting: For det første synes han selv, det er sjovt at se hauls og få inspiration til sine indkøb den vej igennem. For det andet oplever Haris, at de her indkøb, særligt dem fra Costco, hitter ekstra meget på TikTok lige nu. Det er godt content og genererer mange views.

– Jeg vidste godt inden jeg tog afsted, at det her er noget, folk synes er interessant, og at min målgruppe gerne vil se det, siger han.

Haris Smajlovics Costco haul, som blev lagt ud i slutningen af juli, har fået cirka 82.000 visninger og lidt over 3000 likes. Og så er den blevet delt over 100 gange.

Har du gjort dig nogle overvejelser om at besøge amerikanske Costco i lyset af den debat, som har fyldt i medierne?

– Det er noget, jeg har tænkt over, ja. Både i forhold til at få negative reaktioner i mit kommentarspor, men også i forhold til, om man burde lade være med at støtte amerikanske virksomheder.

Ekspert: Tendensen er ved at dø ud

Costco adskiller sig fra de supermarkeder, vi kender i Danmark. Costco er medlemsbaseret, hvilket betyder at man skal have et medlemskab, for at få adgang til butikken. Det koster cirka 330 danske kroner at erhverve sig sådan et. Men så kan man altså også kigge på alt fra møbler og tøj, til deli-mad og køkkenudstyr – og ikke mindst det, Haris Smajlovic kom for: en stor bager, hvor man kan købe friskbagte amerikanske klassikere som bagels, cheesecake, donuts og meget mere.

Costco minder på mange måder lidt om Bilka – bare større, vildere, billigere og mere amerikansk.

Forbrugeranalytiker Brian Kjer Sommer fra PriceRunner fortæller, at ting fra USA hitter særligt på grund af sociale medier:

– Mange synes, det er sjovt at købe noget, de har set på sociale medier. Og så det her element med, at hvis man ikke har mulighed for at rejse til USA, så kan man alligevel komme derover (til Costco, red.) og få nogle af de her varer.

Til trods for at dagligvarerkoncernerne Salling Group og Coop ikke kan spore danskernes boykot, fremgår det af en undersøgelse fra Business Danmark, at næsten halvdelen af danskerne i nogen eller større grad har fravalgt amerikanske produkter på grund af den amerikanske præsident og hans politik.

Men det er altså heller ikke noget som Brian Kjer Sommer kan se i danskernes forbrugsmønstre.

– Det er som om, at folk var lidt ekstra opmærksomme på det i starten, men det er ikke en tendens, som vi reelt kan se og udlede noget af. Så forskellen er faktisk slet ikke eksisterende.

Betyder det, at danskerne elsker deres Heinz ketchup og Kellogg’s Cornflakes mere end de hader Donald Trump? Måske. Ifølge Brian Kjer Sommer er der i hvert fald mange andre ting, foruden international storpolitik, som har indflydelse på danskernes indkøbsvaner:

– Priserne er generelt steget, især på fødevarer, og derfor har økonomien fået ekstra stor indflydelse på danskernes valg. Derudover er det jo typisk sådan, at når noget bliver en nyhed, så bliver vi opmærksomme i en periode, men så glemmer vi det også hurtigt igen.

Og så rækker danskernes købsaktivisme for det meste heller ikke længere, end at det helt rigtige produkt kan rykke til de fleste:

– Hvis der lige pludselig er et produkt, som er meget hypet, så vinder det absolut over ens vurdering af, hvor det skal komme fra, fortæller Brian Kjer Sommer.

TikTok vil gerne se Costco hauls

Haris Smajlovic har heller ikke mærket særlig meget til noget boykot.

– I stedet oplever jeg, at der på eksempelvis Tiktok er en stor interesse for Costco og de her indkøbshauls, trods det, man har kunnet læse i medierne, siger han.

Haris Smajlovic ved også allerede at han skal tilbage til Costco snart.

– Jeg skal derhen igen til oktober. Fordi der ved jeg jo, at Halloween kommer. Der er helt sikkert noget, som jeg vil have fingrene i. Og det er også noget, jeg kommer til at lave content om.

Læs mere om:

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.