For det meste er det mænd, som står på scenen. Men nu skal et særligt krav få flere kvinder derop
Foto: Peter Troest/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix
Hvis kvinder skal fylde mere på den danske musikscene, skal der tages politisk hånd om det. Det mener regeringen og et bredt flertal i Folketinget, der netop er blevet enige om en ny aftale for musikbranchen.
Det skriver DR.
Det første fokusområde i aftalen er ligestilling. Det lyder blandt andet, at aftalepartierne ønsker, at “flere kvinder skal satse på en karriere i musikken”.
Det skal sikres gennem flere tiltag, men særligt skal kønsfordelingen indtænkes i branchen, når der hyres artister, og når der skal arbejdes på at udbrede danske artister til udlandet.
Derfor bliver det fremover et krav til spillesteder, at de offentliggør lister over deres kønsfordeling af hyrede artister. Det gælder lokale spillesteder som større spillesteder.
Hvis spillestedet skal have statslig støtte, så skal de opfylde kravet om offentliggørelse, men det får ikke yderligere konsekvenser, hvis kønsfordelingen er skæv.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt fra Moderaterne fastslår, at der har været en tendens til, at kvinder har det sværere end mænd har i musikbranchen.
– Ved at bede spillesteder om at være opmærksomme på, hvor mange mænd og kvinde de har på scenen, så er der måske nogle, der lægger programmet, som tænker: Hov, nu har vi ti gange i træk haft en mandlig kunstner, var det måske tid til at finde en kvinde, siger han til DR.
Musikhandlingsplanen giver de næste fire år musikbranchen 224 millioner kroner.
Det har tidligere været et krav, at spillesteder skulle offentliggøre lister over deres kønsbalance på hyrede artister. Det var under Helle Thornings (S) regering, hvor Marianne Jelved (R) var kulturminister. Senere blev det droppet, da VLAK-regeringen tog over i 2016.
Han erklærede ligestillingskampen for død. Så fik ministeren nye tal og indså, at han tog fejl
Derudover vil Folketinget igangsætte en undersøgelse af, hvorfor så få kvinder ender med at dyrke musikken.
– Vi igangsætter en undersøgelse af, hvordan det kan være, at så mange kvinder falder fra, hvorfor lønforholdene er så forskellige, og hvad man eventuelt kan gøre, siger Jakob Engel-Schmidt til DR.
Det kommer sig af, at der på landets musikskoler er en overvægt af kvinder, mens der på konservatorierne er færre kvinder end mænd. Tilmed er det kun 20 procent af alle musikudgivelser i Danmark, der kommer fra kvinder.
Derudover er kvinderne også bagud på indtjening. Ifølge Koda, som betaler kunstnere rettighedspenge, går ni ud af ti kroner til mænd.