Annonce
Samfund
5. december 2025

Bruger ægte menstruationsblod i kampagne for kvinders ret til tryghed på banen: "Ingen skal spille i frygt"

Flow Intimates bruger ægte menstruationsblod til at sætte fokus på kvinders ret til tryghed på banen.
Af: Aida Hasic
Flow Intimates bruger ægte menstruationsblod i kampagnen “Ingen skal spille i frygt” for at synliggøre de udfordringer, kvindelige atleter møder på banen.

Flow Intimates bruger ægte menstruationsblod i kampagnen “Ingen skal spille i frygt” for at synliggøre de udfordringer, kvindelige atleter møder på banen.

Foto: Sissel Abel

Da det danske kvindelandshold mødte Kroatien den 29. november, var det iført sorte shorts - en ændring fra de hvide shorts, der tidligere har skabt debat.

Beslutningen kom efter landsholdets ønske om ikke længere at blive tvunget til at spille i hvidt, som skaber frygt for at bløde igennem under menstruation midt i en VM-kamp.

Selvom spillerne denne gang fik lov til at spille i sorte shorts, har Det Internationale Håndboldforbund (IHF) endnu ikke ændret reglen permanent.

Menstruation er et emne, vi hos femina har berørt før, men det vender stadig tilbage - med god grund. Diskussionen om hvide shorts på kvindelandsholdet har igen vist, hvordan frygt for gennemblødning kan påvirke præstation og deltagelse i sport, både på banen og i hverdagen.

Kristina Jørgensen udtaler til TV 2 Sport:

– Det skal ikke være pinligt at tale om menstruation, og det er vigtigt at kunne føle sig tryg på banen. Det er en lettelse, at man ikke skal spille med en usikkerhed, om man bløder igennem eller ej, forklarer hun.

Annonce

Trine Østergaard tilføjer

– Selv små bekymringer kan tage fem til ti procent af fokus i en vigtig kamp. Vi vil gerne være forbilleder for unge piger og vise, at det er okay at sige fra og vælge det, der gør dig tryg på banen, siger hun.

Midt i debatten er et billede gået viralt: et menstruation-dryppende Dannebrog, skabt af den danske virksomhed Flow Intimates. Virksomheden har brugt ægte menstruationsblod for at synliggøre det usynlige og sætte fokus på de udfordringer, kvindelige atleter stadig møder i sportens verden.

Annonce

Et Dannebrog, der bløder, og bryder tabuer

Ifølge Cathrine Widunok Wichmand, grundlægger af Flow Intimates, blev valget af Dannebrog taget helt bevidst:

– Vores nationalflag er så tæt forbundet med fest og sport herhjemme, så vi var ikke i tvivl om, at vi ville arbejde med Dannebrog som symbol, siger hun.

https://imgix.femina.dk/2025-12-04/Flag_1080x1920_2.jpg

Et blødende Dannebrog fra Flow Intimates’ kampagne.

Foto: Sofie Barfoed

Men at bruge rigtigt menstruationsblod var ikke blot et visuelt greb - det var et princip.

– Vi har et internt brandløfte om at bruge rigtigt menstruationsblod, hvis der skal blod i spil. For nogen virker det radikalt, men hele holdet sagde: "Selvfølgelig skal det det!"

Annonce

Blodet blev indsamlet gennem et Instagram-“casting call”, hvor menstruerende frivillige afleverede blod i syltetøjsglas. Fryseren på kontoret var fyldt i flere uger.

Hvad handler kampagnen egentlig om?

Cathrine Widunok Wichmand understreger, at kampagnen først og fremmest handler om rygdækning til spillerne:

– Det vigtigste var at give håndboldspillerne opbakning. Deres ønske om ikke at spille i hvide shorts er ikke nyt - det er bare ikke blevet imødekommet, forklarer hun.

Hun henviser til virksomhedens egen undersøgelse, hvor:

Annonce
  • 79% bekymrer sig for gennemblødninger
  • 57% siger, at det påvirker deres hverdag

– Halvdelen af os spiller stadig efter regler, der ikke er skabt med os i tankerne. Kravet om hvide shorts er kun ét eksempel, siger hun.

Flow Intimates peger også på forskning af antropolog Signe Banke, der beskriver menstruation som et konstant koordinationsarbejde:

– Det er et stort matrix af bevægelser. Kombineret med bevægelserne på en håndboldbane, så er der ikke meget, der skal gå galt, før man bløder igennem. Det er ikke noget, man bare undgår, forklarer Signe Banke.

Annonce

Viralt gennembrud, og bred opbakning

Kampagnen har fået mere end 300.000 visninger og tusindvis af delinger - helt organisk. Opbakningen er kommet fra hele spektret af dansk sport og politik.

– Vi har fået beskeder, likes og delinger fra atleter, organisationer og politikere som Marie Stærke og Margrethe Vestager, og også fra mænd som Mikkel Hansen og Jesper Nøddesbo. Det kræver opbakning på tværs, hvis noget skal ændres, siger Cathrine Widunok Wichmand.

Flow Intimates blev inviteret til opvarmningskampen mod Sverige, hvor Cathrine Widunok Wichmand sad ved siden af tidligere landsholdsspiller Rikke Hørlykke.

Annonce

– Hun fortalte, at de i sin tid indførte et lille menstruationskit lige uden for banen. Små ryk, hele tiden, mod mere inkluderende rammer, siger hun.

En kampagne uden modstand

Det måske mest overraskende for Cathrine Widunok Wichmand er, hvor bredt budskabet er blevet taget imod.

– Der har ikke været en eneste negativ kommentar. Ikke én anklage om blasfemi. Flere kvinder skrev, at de fældede en tåre, da de så flaget, forklarer hun.

Cathrine Widunok Wichmand mener, at kampagnen rammer noget fundamentalt:

Annonce

– Præmissen er simpel: Ingen skal spille i frygt.

Hvad nu?

Flow Intimates ser fortsat behov for ændringer - ikke kun på håndboldbanen.

– Når vi har ændret reglen om hvide shorts i håndbold, kan vi se på fodbold, ridning, kampsport, og på arbejdsuniformer for sygeplejersker, læger og kokke. Måske er det endelig tid til at tage et opgør med regler og et samfundssyn, som faktisk koster, siger Cathrine Widunok Wichmand.

Netop fodboldlandsholdets kamp for at droppe de hvide short har vi tidligere skrevet om, ligesom vi har belyst, hvordan deres præstation, træning og risiko for skader påvirkes af deres menstruationscyklus.

Annonce

Der er med andre ord længere til målet. Men et flag har sat en bevægelse i gang. Et flag, der bløder, men som ingen vender sig bort fra.

Annonce
Annonce

Læs også

Bliv medlem af femina+

Du skal være medlem for at gemme denne artikel. Medlemskabet giver dig ubegrænset adgang til alt indhold.