https://imgix.femina.dk/media/27ffcefc3771410fb048f7271ea99e13.jpg
Familieliv

Derfor skal du læse højt for dit barn

2. september 2013
af Isabella Hindkjær, NewsDesk Aller Media
Foto: All Over Press
Højtlæsning er vigtigt for dit barns sprogudvikling, men også for jeres indbyrdes forhold, forældre og barn imellem

Når du lægger dit barn i seng om aften, er det værd at sætte lidt tid af til oplæsning fra en god børnebog. Læser du højt for barnet fra en tidlig alder, er der nemlig en god chance for, at det udvikler sit sprog anderledes, end hvis du springer oplæsningen over.

Ifølge Klara Korsgaard, der er centerleder ved Nationalt Videncenter for Læsning, vil børn, som forældrene har læst op for, klare sig bedre, når de starter i skole.

- Gennem højtlæsning tilegner børnene sig et større ordforråd samt et kendskab til forskellige genrer og verdener, og de får nogle kompetencer i forhold til at mestre skrevne tekster, som gør, at de er godt forberedt, når de senere hen i skolen møder krav om at analysere og forstå en tekst, siger hun.

Undgå hovedet under armen
Samtidig kan højtlæsningen være med til at indarbejde nogle gode læsevaner hos barnet, der betyder, at det vil falde barnet mere naturligt at læse bøger senere hen i livet. Skal dit barn have mest muligt ud af højtlæsningen, er det dog vigtigt, hvordan du som forælder læser op.

- Den hyppigste faldgruppe er, at man som forældre kommer til at tænke på noget andet og lirer historien af sig. Man må ikke bare læse med hovedet under armen, for så taber man barnet hen ad vejen, siger Klara Korsgaard, og anbefaler, at højtlæsningen foregår i dialog mellem forældre og barn.

- Der vil opstå ord og begreber, som barnet ikke kender, og her er det vigtigt, at du stopper op, når du fornemmer, at noget er fremmed for barnet. Spørg også barnet, hvad han eller hun tror, der sker på næste side eller i næste kapitel og tal om, hvad i læste i går. Se også på billederne og snak med barnet om, hvad de forestiller, siger hun.

Test: hvilken intelligens har dit barn?

Barnet skal ikke præstere
Også når børn har lært at læse, er der god mening i, at forældrene bliver ved med at sætte tid af til højlæsningen, mener Klara Korsholm. Højlæsningen er nemlig ikke bare kompetencegivende for barnet, det er også en social og rar situation, som du og dit barn har til fælles, og som I begge kan have glæde af.

- Det er en god idé at lave nogle ritualer omkring oplæsningen. Det kan være godnatlæsning på sengekanten, hvor man på den måde slutter dagen af med en fælles begivenhed eller i weekenden, hvor man har mulighed for at lave nogle lidt længere træk, fordi der er bedre tid, siger Klara Korsgaard.

Vigtigt er det dog, at barnet ikke føler, at det skal bevise noget, selvom det har lært at læse.

- Man kan godt skiftes til at læse op, men højtlæsningen må ikke få karakter af en situation, hvor barnet føler, at det skal præstere. Barnet skal ikke rettes eller korrigeres - dertil findes der andre læsesituationer, understreger hun.

Fortsæt langt op i skoleårene
Selv når børnene kommer op i de høje klasser, kan man blive ved med at læse højt for dem. Ifølge Klara Korsgaard er der nemlig ingen aldersgrænse for, hvornår højtlæsningen bør høre op.

- Man kan sagtens fortsætte langt op i skoleårene, for den hyggelige fælles oplevelse i bogen vil stadig være der. Fordelen er også, at bøgerne med tiden vil appellere lige så meget til forældre som børn. Jeg har selv læst højt for mine drenge, da de gik i 7. og 9. klasse, hvor vi valgte Harry Potter, hvilket jeg også selv havde glæde af. Så jeg vil bestemt opfordre forældre til at fortsætte lige så længe, der er stemning for det, siger Klara Korsgaard.

Så er der styr på aftenrutinerne. Men hvad med morgenen? Få hjælp til, hvordan du får en god morgenrutine her

Læs også