Træning og kost

Vitaminer fra A-Z

af Anette Kristine Poulsen 30. december 2012
Er du ofte træt har ondt i hovedet, eller er du ofte nervøs og ser du dårligt om natten? Få den samlede guide til alle de vitaminer du skal have for at få det bedset ud af dig selv.

Vi ved, de er vigtige for os - vitaminerne. Men hvordan pokker skal vi navigere rundt i vitamin-junglen for at finde dem, der er bedst os? Og skal vi bruge andet and A, B-, C- og D- vitaminer .. Og i så fald, kan vi så finde de vitaminer i grøntsager, frugt, dyr, piller eller lignende?

Ja vitaminer er i al sandhed lidt af en jungle, og vi har forsøgt at gøre det lidt lettere for dig at finde rundt i dem, i denne her vitamin guide. Vi giver dig vitaminer fra A til Z, fortæller hvad de gør godt for og samtidig hvad du du muligvis lider af hvis du mangler en bestemt slags vitamin.

Læs også : Sæsonens råvarer der holder dig sund

 

A-vitamin

Findes i: Rå gulerødder, spinat og andre grønne grøntsager, fiskeleverolie.Godt for: Synet, vækst, appetitMangeltegn: Natteblindhed

 

B6

Findes i : Bønner, kylling, bananer, kål, mælk, æg, ølgær, oksekød.Godt for: Forebygger hud og nerve-problemer og kramperMangeltegn: Hudforandringer

 

 

B12

Findes i: Fisk, yoghurt, kød, mælk, ost (vegetarer mangler ofte B12)Godt for: Produktion af røde blodceller og nervernes nydannelseMangeltegn: Træthed, nervøsitet

C-vitamin

Findes i: Rød peber, citrusfrugter, tomater, kiwi, bær og grønne bladgrønsagerGodt for: Har betydning for immunforsvar og beskytter mod virus og bakterierMangeltegn: Træthed, blødende tandkød, manglende heling

 

D-vitamin

Findes i : Sollys (15 min. dagligt), mælk, sardiner, fiskeleverolie, laks, tunGodt for: Kroppens omsætning af kalk og fosfat, så du har stærke knogler og tænderMangeltegn: Tandforfald, knogleskørhed

 

E-vitamin

Findes i : Mandler, olivenolie, æg, sojabønner, vegetabilske olier, broccoliGodt for: Huden da den mindsker cellernes forældelsesprocesb Svage muskler, manglende frugtbarhed

 

Download en gratis kalorietabel over de mest spiste fødevarer 

Folinsyre

Findes i: Special K, spinat, bønner, appelsinjuiceGodt for: Produktion af røde blodcellerMangeltegn: Svære at spore

 

Jern

Findes i : Lever, oksekød, æg, broccoli, tørrede frugterGodt for: Livsvigtig og ansvarlig for at ilten transporteres rundt i kroppenMangeltegn: Træthed, hovedpine

 

Zink

Findes i : Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukterGodt for: Stofskiftets omsætning, cellernes arveanlægMangeltegn: Ses sjældent i Danmark - men kan være hårtab, nedsat vækst og nedsat appetit

 

Anvendte kilder: levnedsmiddelstyrelsens bekendtgørelse nr. 482 samt www.netdoktor.dk.

Læs også artiklen : Indarbejd nemt de 600g grøntsager om dagen