Træning og kost

Vejen til en fladere mave!

af Lonnie Kjer, Foto 8. maj 2014
Det er det indre, der tæller. Også når det handler om at få trænet maven. Det er nemlig de inderste mavemuskler, du skal ha’ fat i for at få den mave, du ønsker dig. Det er da et forsøg værd.

De kalder den vakuumøvelsen … den øvelse, vi skal kaste os over, når maven langt om længe bare nogenlunde skal ligne den, vi ønsker os. For du behøver ikke ligne sixpack-pigerne fra træningsvideoerne efter øvelsen. Mindre kan jo gøre det. Og øvelsen skal forestille at være effektiv selv for piger med en del fedt på maven, skriver sitet kk.no.

SÅDAN GØR DU!

Træk vejret roligt og pust roligt ud igenPust den sidste rest af luft ud og træk så navlen så langt ind som du overhovedet orkerBliv ved, hold vejret med maven trukket ind og mærk, hvordan alle mavemuskler aktiveresHold det i tyve sekunder og gentag 3-5 gange uden at lade maven 'falde på plads'Når du bliver bedre til øvelsen, hold så vejret i længere intervaller - op til et minut ad gangenHold ryggen lige, når du laver øvelse og bøj dig ikke fremover, når du trækker navlen ind!Kilde: kk.no

Effektiv træning, fladere mave! Og du kender det sikkert godt. Man har slidt og slæbt og trænet igennem - og uanset den hårde indsats er det som om, øvelserne ikke virker helt som man drømte om.Vakuumøvelsen er anderledes end de sædvanlige maveøvelser, der ofte får fat i de yderste mavemuskler, og dét kan åbenbart ikke gøre det alene. Her er vakuumøvelsen anderledes, for den får fat om kernemuskulaturen, siger de på kk.no. Flad mave - hvor som helstØvelsen kan gøres stående, siddende, liggende eller stående på alle fire, og så er det faktisk den øvelse, de mere prof trænede dyrker op til konkurrencer, forlyder det.Men start med at forsøge dig liggende og så rund op, når du føler dig mere hjemme i øvelsen. Og så er det dér, du faktisk kan lave øvelsen næsten hvor som helst. Smart ...